T-106.1212 Grundkurs i programmering

Övningsuppgifter

På den här sidan ges allmänna råd angående kursens uppgifter. Uppgiftsbeskrivningar och övrigt material finns på en annan sida.

Pararbete

Alla kursens uppgifter är tänkta att göras som pararbete. Det är ytterst rekommenderat att söka upp ett par åt sig redan i kursens början.

Man får också göra uppgifterna själv, eller byta par mellan uppgifterna (det följs inte upp på något sätt).

Meningen med pararbetet är att man tillsammans skapar lösningarna, helst sittandes vid samma dator. Framförallt är detta för att ni ska fundera och diskutera så mycket som möjligt. Det lönar sig att den ena skriver medan den andra funderar, och att ni byter roller med jämna mellanrum. Det finns mera tips om s.k. parprogrammering på kursens länksida.

Vi avråder starkt från att den ena i paret gör en uppgift och den andra en annan uppgift, ni ska alla vara på det klara med alla uppgifter.

Uppgiftsronder och -nivåer

Övningsuppgifterna delas in i tio ronder. Ronderna stängs en efter en, oftast med en veckas mellanrum. Man kan inte mera lämna in uppgifter till en stängd rond. Deadlinerna finns på nedan och på sidan med uppgiftsbeskrivningar.

Dessutom delas uppgifterna in i "nivåer": A, B och C. Nivåkraven är ungefär följande:

A-nivånDe här uppgifterna lär dig saker som hör till kursens minimikrav, som alla måste kunna för att komma igenom kursen.
B-nivånDe här uppgifterna lär dig saker som är bra att kunna till fortsättningskurser. De är inte obligatoriska, men de rekommenderas till alla som ens är lite intresserade eller som tänker gå flera programmeringskurser.
C-nivånDe här uppgifterna är frivilliga och är tänkta för dem som vill lära sig så mycket som möjligt och/eller vill ha ett så bra vitsord som möjligt.

Uppgifter av en högre nivå skiljer sig från lägre nivåer både i ämnesområde och svårighet. Att få ett C-poäng kräver oftast mer arbete än ett B-poäng, som i sin tur är mer arbetsamt än ett A-poäng.

Inlämning av uppgifter

Uppgifterna lämnas in över nätet i ett system med namnet Goblin. Goblin poängsätter och ger feedback om lösningen. Mer information finns på en skild sida.

Kursvitsord

Uppgiftsvitsordet är mellan 0-4 och man måste ha minst en etta för att komma igenom kursen. Det här vitsordet är den överlägset viktigaste faktorn i kursvitsordet.

För varje uppgift får man poäng -- olika mycket för olika uppgifter. Vitsordet beräknas genom att räkna ihop poängen för de olika nivåerna och jämföra med tabellen nedan. Det är ingen skillnad vilken rond poängen kommer ifrån, ronderna är bara till för att ge deadlines åt uppgifterna.

Vitsordsgränser

Nivå A B C Beskrivning (jmf. målsättningssidan)
Vitsord 1 1350 - - Minimikraven uppfyllda
Vitsord 2 1400450-  
Vitsord 3 1400650140Motsvarar ungefär kraven för en fortsättningskurs
Vitsord 4 1400650480 
maxpoäng1560720580det går dock inte att få över 4

T.ex. för att få en trea måste man ha:

Tillgängliga poäng

I tabellen nedan ser du hur mycket poäng varje uppgiftsrond är värd. Mer detaljerad information finns på sidan med uppgiftsbeskrivningar.

 A B C Deadline
Rond 1130 - - ti 20.09. kl. 12
Rond 2360 - - ti 27.09. kl. 12
Rond 3200 - - ti 04.10. kl. 12
Rond 4260 80- ti 11.10. kl. 12
Rond 590 90 90ti 18.10. kl. 12
Rond 6120 - 50 ti 01.11. kl. 12
Rond 7150 24080 ti 08.11. kl. 12
Rond 8- 10050ti 15.11. kl. 12
Rond 9240 90 90 ti 22.11. kl. 12
Rond 1030 120 200 ti 08.12. kl. 12
Totalt 1560720580 

Poängersättning

Om du får för lite poäng i någon nivå, kan du ersätta dessa poäng med poäng från en högre nivå. Exempel: om du har 1300 A-poäng och 600 B-poäng, så

Man kan alltså använda B-poäng som A-poäng, och C-poäng som endera B- eller A-poäng. Överblivna A-poäng kan man inte göra någonting med.

"Aargh! Inte kan jag räkna de här olika poängen!"

Eftersom det kan bli lite komplicerat att räkna ut sitt vitsord, finns det en vitsordsräknare i Goblin, som gör det hela lite lättare. Räknaren finns i menyn "Uppgifter".

Bra tips

Övningsuppgifterna är kursens viktigaste del - ta dem på allvar. Det är endast möjligt att lära sig programmera genom att öva.

Lämna absolut inte uppgifterna till sista minuten. Det kan ta upp till 100 timmar att göra alla uppgifterna. Du kan börja göra uppgifterna så tidigt som du vill, och koncepten som behövs presenteras oftast minst 2 veckor före ronden i fråga stängs.

Modellösningar

Modellösningar för stängda ronder publiceras i Goblin.

Självklarheter

Det är inte tillåtet att kopiera andras lösningar. Det är också förbjudet att försöka lura det automatiska rättningssystemet. Dessa regler beaktas också när programmet rättas, så försök inte!