Övningsuppgifter
På den här sidan ges allmänna råd angående kursens uppgifter. Uppgiftsbeskrivningar och övrigt material finns på en annan sida.
Pararbete
Alla kursens uppgifter är tänkta att göras som pararbete. Det är ytterst rekommenderat att söka upp ett par åt sig redan i kursens början.
Man får också göra uppgifterna själv, eller byta par mellan uppgifterna (det följs inte upp på något sätt).
Meningen med pararbetet är att man tillsammans skapar lösningarna, helst sittandes vid samma dator. Framförallt är detta för att ni ska fundera och diskutera så mycket som möjligt. Det lönar sig att den ena skriver medan den andra funderar, och att ni byter roller med jämna mellanrum. Det finns mera tips om s.k. parprogrammering på kursens länksida.
Vi avråder starkt från att den ena i paret gör en uppgift och den andra en annan uppgift, ni ska alla vara på det klara med alla uppgifter.
Uppgiftsronder och -nivåer
Övningsuppgifterna delas in i tio ronder. Ronderna stängs en efter en, oftast med en veckas mellanrum. Man kan inte mera lämna in uppgifter till en stängd rond. Deadlinerna finns på nedan och på sidan med uppgiftsbeskrivningar.
Dessutom delas uppgifterna in i "nivåer": A, B och C. Nivåkraven är ungefär följande:
A-nivån | De här uppgifterna lär dig saker som hör till kursens minimikrav, som alla måste kunna för att komma igenom kursen. |
---|---|
B-nivån | De här uppgifterna lär dig saker som är bra att kunna till fortsättningskurser. De är inte obligatoriska, men de rekommenderas till alla som ens är lite intresserade eller som tänker gå flera programmeringskurser. |
C-nivån | De här uppgifterna är frivilliga och är tänkta för dem som vill lära sig så mycket som möjligt och/eller vill ha ett så bra vitsord som möjligt. |
Uppgifter av en högre nivå skiljer sig från lägre nivåer både i ämnesområde och svårighet. Att få ett C-poäng kräver oftast mer arbete än ett B-poäng, som i sin tur är mer arbetsamt än ett A-poäng.
Inlämning av uppgifter
Uppgifterna lämnas in över nätet i ett system med namnet Goblin. Goblin poängsätter och ger feedback om lösningen. Mer information finns på en skild sida.
Kursvitsord
Uppgiftsvitsordet är mellan 0-4 och man måste ha minst en etta för att komma igenom kursen. Det här vitsordet är den överlägset viktigaste faktorn i kursvitsordet.
För varje uppgift får man poäng -- olika mycket för olika uppgifter. Vitsordet beräknas genom att räkna ihop poängen för de olika nivåerna och jämföra med tabellen nedan. Det är ingen skillnad vilken rond poängen kommer ifrån, ronderna är bara till för att ge deadlines åt uppgifterna.
Vitsordsgränser
Nivå | A | B | C | Beskrivning (jmf. målsättningssidan) |
---|---|---|---|---|
Vitsord 1 | 1350 | - | - | Minimikraven uppfyllda |
Vitsord 2 | 1400 | 450 | - | |
Vitsord 3 | 1400 | 650 | 140 | Motsvarar ungefär kraven för en fortsättningskurs |
Vitsord 4 | 1400 | 650 | 480 | |
maxpoäng | 1560 | 720 | 580 | det går dock inte att få över 4 |
T.ex. för att få en trea måste man ha:
- Minst 1400 A-poäng,
- minst 650 B-poäng och
- minst 140 C-poäng.
Tillgängliga poäng
I tabellen nedan ser du hur mycket poäng varje uppgiftsrond är värd. Mer detaljerad information finns på sidan med uppgiftsbeskrivningar.
A | B | C | Deadline | |
---|---|---|---|---|
Rond 1 | 130 | - | - | ti 20.09. kl. 12 |
Rond 2 | 360 | - | - | ti 27.09. kl. 12 |
Rond 3 | 200 | - | - | ti 04.10. kl. 12 |
Rond 4 | 260 | 80 | - | ti 11.10. kl. 12 |
Rond 5 | 90 | 90 | 90 | ti 18.10. kl. 12 |
Rond 6 | 120 | - | 50 | ti 01.11. kl. 12 |
Rond 7 | 150 | 240 | 80 | ti 08.11. kl. 12 |
Rond 8 | - | 100 | 50 | ti 15.11. kl. 12 |
Rond 9 | 240 | 90 | 90 | ti 22.11. kl. 12 |
Rond 10 | 30 | 120 | 200 | ti 08.12. kl. 12 |
Totalt | 1560 | 720 | 580 |
Poängersättning
Om du får för lite poäng i någon nivå, kan du ersätta dessa poäng med poäng från en högre nivå. Exempel: om du har 1300 A-poäng och 600 B-poäng, så
- får du vitsordet 2, eftersom du kan "överföra" 100 B-poäng till A-nivån så att du har 1400 A-poäng och 500 B-poäng, vilket nätt och jämnt räcker till en tvåa.
- Vitsordet kan höjas till en trea med att göra uppgifter värda ytterligare 290 poäng, varav 140 poäng måste vara C-poäng.
"Aargh! Inte kan jag räkna de här olika poängen!"
Eftersom det kan bli lite komplicerat att räkna ut sitt vitsord, finns det en vitsordsräknare i Goblin, som gör det hela lite lättare. Räknaren finns i menyn "Uppgifter".Bra tips
Övningsuppgifterna är kursens viktigaste del - ta dem på allvar. Det är endast möjligt att lära sig programmera genom att öva.
Lämna absolut inte uppgifterna till sista minuten. Det kan ta upp till 100 timmar att göra alla uppgifterna. Du kan börja göra uppgifterna så tidigt som du vill, och koncepten som behövs presenteras oftast minst 2 veckor före ronden i fråga stängs.
Modellösningar
Modellösningar för stängda ronder publiceras i Goblin.
Självklarheter
Det är inte tillåtet att kopiera andras lösningar. Det är också förbjudet att försöka lura det automatiska rättningssystemet. Dessa regler beaktas också när programmet rättas, så försök inte!