Börja använda Eclipse
På den här sidan finns instruktioner om hur man kommer igång med utvecklingsmiljön Eclipse.
Först: välj en passlig arbetsstation
För att ha nån nytta av instruktionerna nedan, måste du ha en dator som har Eclipse installerat. En version av Eclipse som fungerar på denna kurs finns installerad på nästan alla Linux-maskiner som Aalto IT har hand om, medan det är väldigt få Windows-maskiner som har Eclipse installerat. På kursen antas att studeranden använder Eclipse på Aalto ITs Linux-datorer eller på sina egna hemdatorer.
Om du vill installera Eclipse på din egen hemdator, finns det skilda installationsinstruktioner.
Skapa kursmappen
Före du börjar göra uppgifterna i Eclipse, måste du skapa en mapp dit du kan spara kursens uppgiftsfiler, programmen du skapar o.s.v. Gör på följande sätt:
- Välj ett namn för mappen, t.ex.
uppgifter
. - Skapa mappen på något lättåtkomligt ställe. Du kan fast skapa den direkt i din egen hemmapp.
- Om du arbetar i en miljö med många användare (t.ex. på TKK:s datorer) är det ytterst
rekommenderat att man ändrar på uppgiftsmappens användarrättigheter så att ingen annan än du själv
kan läsa innehållet. På det sättet undviker du att någon "prujar" (kopierar) din lösning, eller
andra tråkigheter. På Linux-kommandoraden kan man skapa mappen i sin hemmapp och lägga rättigheterna i
skick så här:
dodo ~ 51 % mkdir uppgifter dodo ~ 52 % chmod go-rwx uppgifter dodo ~ 53 %
Här skapades alltså en "kursmapp"
uppgifter
i din hemmapp, och sedan användes kommandotchmod
för att ta bort mappens läs-, skriv- och exekveringsrättigheter (rwx
= read, write, execute) från användare i din grupp och för alla andra (go
= group, others).
Starta Eclipse
- Starta Eclipse:
- Gör på följande vis i kommandotolken (Accessories -> Terminal) på ADB-centralens Linux-datorer. (Observera att
&
-märket efter startkommandot inte är obligatoriskt, det gör bara så att du kan skriva flera kommandon medan Eclipse är i gång.)dodo ~ 53 % use eclipse [eclipse is now in use] dodo ~ 54 % eclipse & dodo ~ 55 %
- I Windows dubbelklickar du på
eclipse.exe
där du installerat Eclipse eller så skapar du en genväg. - I många grafiska miljöer finns du Eclipse i programmenyn (t.ex. i Aaltos Gnome) under Programming.
- Gör på följande vis i kommandotolken (Accessories -> Terminal) på ADB-centralens Linux-datorer. (Observera att
- När Eclipse startar frågar den vilken mapp den ska använda som sitt arbetsområde (workspace). Välj kursmappen du skapade ovan till att vara ditt arbetsområde.
- Efter en liten stunds väntan kommer det fram en blåaktig välkomstsida där det står "Welcome to Eclipse" eller någonting liknande. Detta fönster kan du stänga genom att klicka på krysset i fliken i övre vänstra hörnet. Sedan ser du det egentliga arbetsfönstret som du kommer att använda under hela kursens gång.
Ibruktagandet av Pydev
Tilläggsdelen Pydev möjliggör skrivandet av Python-program i Eclipse (som vanligtvis används för att koda i Java). Vi tar denna tilläggsdel i bruk.- I inställningarna för Pydev måste du definiera vart Python-tolken är installerad. I inställningsfönstret hittar du Python -> Interpreter - Python, välj den.
- Klicka på New-knappen på höger sida.

- I textfältet på övre kanten av fönstret som kommer upp skriver du Python
- I det nedre textfältet skriver du /usr/bin/python

- Klicka till slut på OK-knappen
- Klicka igen på OK-knappen i fönstret som kommer upp
- Till slut borde inställningsfönstret se ut ungefär så här:

- Nu kan du stänga inställningsfönstret med att klicka på OK-knappen.
Nu är allting redo för att prova Eclipse.
Laddning av projekt i Eclipse
Både i den här kursens övningsuppgifter och i riktiga livet är det vanligt för en programmerare att inte börja skriva ett program från början. Istället ändrar/förbättrar man ett existerande program. Låt oss prova att importera ett färdigt projekt till Eclipse. Sedan kan du undersöka, ändra och köra programmet.
Som ett experiment importerar vi Butler-projektet. Gör på följande vis:
- Klicka på menyn File -> Import... och sedan Existing Projects into Workspace och klicka Next.
Välj fältet Select archive file och sök sedan upp ZIP-paketet
grk2011.zip
, som innehåller kursens exempelprojekt. Denna ZIP-fil finner du bl.a. här: grk2011.zip. - Längre ner i samma fönster uppenbarar sig nu en tämligen lång lista på olika projekt. Välj för tillfället bara Butler och klicka Finish.
- Nu kopieras projekten i fråga från ZIP-filen till din kursmapp. Du ser också att Butler har uppenbarat sig i Package Explorer-fliken på vänster sida i Eclipse-fönstret.
Utforska och testa projektet
Även om vi nu i kursens början inte har tillräckligt med kunskap om hur Butler-projektet har implementerats, kan vi ändå lite titta på hur projektet ser ut i Eclipse:
- Prova använda Package Explorern. Notera att detta Python-program består av klasser, som är sparade i filer med ändelsen
.py
. Klasserna indelas ofta i paket. T.ex. består Butler-projektet av klassernaUser
,Wine
,Butler
ochButlerGUI
. De två första klasserna beskriver programmets "innandöme", d.v.s. vindagböckerna. De två senare klasserna har att göra med programmets användargränssnitt. Dessutom hör det ett par bildfiler till projektet, som behövs av användargränssnittet, samt ett par dokument (readme.html
ochrond1_uppg1.html
) som vi ska återkomma till. - Ögna igenom klassernas Python-kod. Genom att dubbelklicka på klassens kodfil får du fram innehållet.
- Starta Butler-programmet. En Python-applikation startas från en sån modul som har ett s.k. huvudprogram, som markeras med raden
if __name__ == '__main__':
. I Butler-projektet är detta klassensrc.butler.butlerGUI.py
. Välj denna modul i Package Explorern och välj sedan menyn Run -> Run As -> Python Run. Butler-programmet startas nu i ett skilt fönster. (Samma startkommando finns också i den s.k. kontextmenyn som du får upp med att högerklicka på filen butlerGUI.py:s filnamn.) - Öppna dokumentationsfilen
readme.html
. Med kursens exempelprojekt följer nästan alltid en dylik fil, som beskriver projektet i stora drag. Dessa "readme"-filer lönar det sig att läsa då man bekantar sig med projekten, t.ex. då man gör övningsuppgifter. - Öppna filen
rond1_uppg1.html
. Alla de exempelprojekt som har att göra med övningsuppgifterna har en eller flera av dessa uppgiftsbeskrivningar, där man beskriver uppgiften. I det här fallet handlar det om första rondens första uppgift, som du genom att följa denna guide redan har gjort. (Man behöver inte lämna in den här uppgiften på något sätt, och man får inga poäng.)