T-110.2100 Johdatus tietoliikenteeseen (5 op)

Kurssipalaute


Pääassarin analyysiä vuoden 2009 kurssipalautteesta


Kurssipalautetta antoi kaikkiaan 41 opiskelijaa, vaikka 100 oli ainakin yrittänyt kotitehtäviä. Olisimme olleet erityisen kiinnostuneita saamaan palautetta opiskelijoilta, jotka eivät tehneet kaikkia kotitehtäviä ja joilta kurssi jäi kesken. Sanallisen palautteen perusteella tälläisiä palautteita ei saatu.

Kaikkiaan 95% opiskelijoista oli sitä mieltä, että kurssin mitoitus on tismalleen kohdallaan. 75% oli sitä mieltä, että kurssi oli sopivan haastava ja n. 20% koki kurssin hieman liian hastavaksi. Lisäksi enemmistö piti kurssia erittäin hyödyllisenä ja valtaosa lopuistakin hyödyllisenä, joten tunnemme saavuttaneemme ainakin jotain. Opetustavoitteiden ja arvostelukriteerien ilmoituksen selkeydessä ei ollut aivan yhtä yhtenäistä linjaa. Yritämme saada näitä hieman selkeämmin esille vastaisuudessa. Kokonaisuutena kurssi sai melkein nelosen, mikä on varsin hyvin.

Sanallisessa palautteessa kaksi henkilöä kertoi toivoneensa jotain assari neuvoo- tai demonstraatiolaskarien tapaista. Laskarien pitoa ollaan harkittu aina parin vuoden välein, mutta kokemuksemme perusteella musertava enemmistö opiskelijoista suorittaa tehtävät mielummin kotona. Rajallisella budjetilla täytyy keskittyä palvelemaan enemmistöä.

Toinen opiskelija valitteli sitä, että alkupään internet-luennoissa oletettiin jonkin verran harrastuneisuutta ja taustaa aiheesta. Tämä johtuu siitä, että luennot on kohdistettu keskiverto-opiskelijalle ja ainakin tähän asti enemmistö opiskelijoista on tuntunut tietävän hieman internetin toiminnasta jo etukäteen.

Mikäli edellämainitunkaltaista palautetta alkaa tulla enemmän kuin yksi vuodessa, olemme valmiita muokkaamaan kurssia. Yhden tai kahden opiskelijan palautteen perusteella ei kuitenkaan mielestämme kannata lähteä kääntämään varsin raskasta laivaa.

Yksi kommentti käsitteli oikean rfc:n löytämisen vaikeutta ja toivoi että asianomaisen rfc:n numero olisi kerrottu. Ideana kuitenkin oli, että opiskelija oppii löytämään tietoa nimenomaan pelkästään tietämällä että aiheesta on olemassa rfc. Toisessa kyseenalaistettiin puhelinverkon osien tarkemman osaamisen tarpeellisuutta. Vaikka kaikki tikkiläisiä kiinnostava nykyään pyöriikin pakettikytkentäisissä verkoissa, on meidän mielestämme tärkeää ymmärtää erilaisia verkkotyyppejä. Ei ole kiveen kaiverrettu että nykytyyppiset verkot ovat ainoita, joita tullaan tulevaisuudessa käyttämään. Useamman erilaisen verkon tietämys (tai se, että on joskus ymmärtänyt niiden toiminnan) antaa paremmat valmiudet arvioida uusia ratkaisuja.

Yksi opiskelija halusi mielummin helpompia tehtäväkierroksia joka viikko. Ajatus on sinänsä kiehtova. Olemme yrittäneet antaa tilaa itsenäiseen työskentelyyn ja vähentää kuormittavuutta antamalla aina 2 viikkoa aikaa tehdä tehtäviä, jolloin opiskelijat voivat itse päättää missä välissä panostavat tähän kurssiin. Se, että te kaikki teette kuitenkin tehtävät viimeisenä iltana ei ole meidän vikamme ;).

Eniten negatiivista palautetta tuli kotitehtävien hitaasta korjaamisesta. Tiedostamme tämän ongelman ja pyydämme anteeksi. Vika on kurssin vastuuopettajassa ja pääassistentissa, joista kumpikaan ei nauti ruoskimisesta ja preussilaisen korjauskurin ylläpitämisestä.