Numeerinen palaute
Tänä vuonna kun palaute oli pakollista, yllätyimme siitä, että infolaisia on
kurssilla oletettua enemmän, 50% kävijöistä (oletettiin n. 30%). Jännästi
palautteen antaneiden määrän noustessa kaikki numeerinen palaute oli hieman
aiempia vuosia parempaa.
Luennoista on pidetty viime vuosina, mikä tietysti lämmittää allekirjoittaneen
sydäntä. Harjoitustehtävät saivat viime vuosia paremman arvosanan, mikä on
tietysti kanssa kiva ja harkkatehtäviä valmistelleet assarit varmasti
arvostavat palautetta.
Luentokalvoista ei pidetä läheskään yhtä paljon. Tämä on ihan tiedossa oleva
ongelma: meillä ei ole rahaa palkata jotakuta kirjoittamaan koherenttia
kurssiprujua. Aaltokandiuudistuksen ollessa näköpiirissä tämän kurssin
materiaaliin ei haluta panostaa. Kurssilla on 100% päällekkäisyyttä muiden
perustieteiden korkeakoulun kurssien kanssa, joten kurssia tuskin pidetään
tässä muodossa 3-4 vuoden päästä.
Kurssin hyödyllisyys oli arvioitu erittäin korkealle ja olemme tyytyväisiä.
Kurssi sai yleisarvosanaksi 3.53/5, mikä on varsin hyvin. Tämän kehtaa jo sanoa
ääneen opetushenkilökunnan kahvittelusessioissa.
Sanallinen palaute
Yksi opiskelija antoi palautetta lähtötason korkeudesta. Lähtötasoa on hilattu
vuosi vuodelta ylöspäin, koska tietoliikenteen ja multimediatekniikan
lähtötaidot ovat ihan toisella tasolla kuin vuosituhannen alussa. Muutamia
poikkeuksia tapahtuu ja on valitettavaa, että nämä joutuvat tekemään enemmän
töitä. Vaihtoehtona olisi kuitenkin laskea taso niin matalalle, että enemmistö
opiskelijoista turhautuisi.
Positiivista palautetta tuli erityisesti harjoitustehtävistä saatavasta
palautteesta. Harjoitustehtävät ovat työläitä ja tiedostamme sen itsekin.
Pyrimme kompensoimaan tätä sillä, että +1 arvosanaa on melko helppo saada.
Tänäkin vuonna yli puolet harkat läpäisseistä opiskelijoista sai korotuksen.
Välikokeista on varsin vaikea saada vitosta, mutta toisaalta
arvosanakorotuksen kanssa enemmistö opiskelijoista saa kurssista hyvän
arvosanan. Joku voisi pitää liberaalia arvosanapolitiikkaa lepsuna. Toisaalta
kurssin opetustavoitteet ovat kiitollisen väljät ja ja kurssin läpäistäkseen
on suorastaan pakko kasvaa ihmisenä.
Yksi opiskelija valitteli miten epämotivoivaa on saada tehtävistä 74 pistettä
ja jäädä ilman arvosanakorotusta. Pääassari tietää tismalleen miltä se tuntuu
ja ratkaisi itse ongelman assaroimalla kurssia seuraavana vuonna. Assareille
kun on ollut tapana antaa +1 arvosanankorotus assaroinnista palkan lisäksi.
Suosittelemme lämpimästi :).
Positiivista palautetta tuli kurssin sisältöä sivuavasta päivänpolitiikasta ja
negatiivista pääsiäisestä ja vapusta. Ikävä kyllä kurssilla ei ole valtuuksia
sanella maailmanpolitiikkaa eikä yliopiston lomakausia.
Vapaamuotoisista kommenteista kävi ilmi, että kurssia pidetään aivan oikein
yleissivistävänä. Mikäli asioihin haluaa paneutua enemmän, kannattaa käydä
tietotekniikann ja mediatekniikan laitosten kursseja. Mediapuolen
luennot ovat syystä varsin hajanaisia. Niiden epäviralline opetustavoite on
antaa opiskelijoille riittävät pohjatiedot mediatekniikan kurssien valintaan.
Joku kysyi, onko sähköpostin lähettäminen Telnetillä oikeasti hyödyllinen
taito elämässä. Ei se ole. Kyseisen harjoitustehtävän pedagoginen tavoite oli
takoa opiskelijoiden päähän protokollan käsite ja mitä siihen kuuluu
(osapuolet, viestit, viestien järjestys jne) sekä ymmärtää, että kuka
tahansa voi lähettää sähköpostia palvelimen niin salliessa mistä
tahansa osoitteesta. Tavoite täyttyi varsin hyvin.
Yhden opiskelijan mielestä kurssi oli aikamoista nörtteilyä. Niin, se on :).
Ilmoitettujen pääaineiden perusteella kurssia näyttäisi käyvän infolaisia 35% opiskelijoista, tlt- ja aut-opiskelijoita kumpiakin n. 20% ja loput haja-ammuttuja keräilyeriä.
Yli 90% piti kurssin mitoitusta sopivana opintopistemäärään. N. 73% piti vaikeustasoa sopivana ja hieman liian vaikeana kurssia piti 18% ja helppona 9%.
Harjoitustehtäviä pidettiin varsin kohtuullisina, vaikka niistä pidettiinkin hieman vähemmän kuin sisarkurssilla T-110.2100. Kurssin tavoitteet ja arvostelukriteerit olisi voinut ilmaista selkeämminkin ja pyrimme panostamaan tähän tulevaisuudessa. Kokonaisarvosana kurssista oli vahva kolmonen, mikä on paremmin kuin muutamana viime vuonna. Hyväksihavaittuja käytänteitä pyritään jatkamaan ja huonoja kitkemään.
Sanallisessa palautteessa tuli paljon kommenttia kurssin hajanaisuudesta, sekavuudesta ja kurssikirjan puutteesta. Kurssi on toiminut aikaisemmin Tietoliikenne- ja multimediaohjelmistojen laboratorion esittelykurssina, jossa käydään läpi tietoliikenteen ja multimediatekniikan perusjuttuja. Tietotekniikan pääainetta lukevat opiskelijat käyvät erikseen kurssit T-110.2100 Johdatus tietoliikenteeseen ja T-110.2350 Multimediatekniikka. Kurssin henkilökunta suositteleekin näiden kurssien käymistä, mikäli jompi kumpi kurssin aiheista kiinnostaa. JoTiMe-kurssin ideana on toimia sivistävänä yleiskatsauksena sivuaineopiskelijoille, jotka eivät (ainakaan vielä) aio suuntautua tietoliikenteeseen tai multimediatekniikkaan.
Kurssi on täysin kotikutoinen ja sitä kautta sille ei ole olemassa valmiita kirjoja. Valtaosa kursseista muistuttaa muiden yliopistojen vastaavia, ja sitä kautta kursseille on olemassa valmiita kirjoja. Koherentin kurssiprujun tai -läystäkkeen tekeminen maksaisi rahaa, mitä kurssilla ei ole.
Palautteen perusteella kurssista näkee selvästi, että vastuuopettaja on tietoliikenneihminen ja että grafiikkapuoli ei muodosta yhtä ehjää kokonaisuutta. Mediatekniikan laitoksen professorien kanssa on puhuttu heidän osuutensa uudistamisesta. Uudistusprosessi on heillä matalalla prioriteetilla, koska kertaalleen tehdyn opetuksen suunnittelutyön uudelleentekemisestä ei yleensä saa rahaa ja siihen käytetty aika on pois kiireellisemmistä projekteista.
Kurssin vaatimasta kotitehtävien palautusformaatista tuli negatiivista palautetta. Ymmärrämme, että raaka tekstitiedosto ei ole kaikista innovatiivisin top-of-the-line -formaatti. Formaatin motivaatio on kaksijakoinen. Ensimmäinen on se, että formaatti on säilyvä. RFC:t on talletettu ASCII-tekstinä vuodesta 1969 ja näistä ensimmäinen on vieläkin täysin luettava. Viimeisten 40 vuoden aikana tehdyistä dokumenttiformaateista OpenOffice osaa avata alle puolet ja MS Office alle 20%. Toinen syy on se, että tehtäviä korjataan liukuhihnatyöskentelynä. Tällöin korjaustyötä häiritsee se, jos assari joutuu käsittelemään jokaisen palautuksen eri työkalulla tai edes säätämään saman työkalun asetuksia. Kurssi on sellaisessa vaiheessa opintoja, jossa opiskelijan vaaditaan taipuvan massakurssin vaatimuksiin.
Yksi opiskelija toivoi käytännön koodaustehtäviä tietoliikennejutuista. Tätä herkkua on tarjolla kurssilla T-110.4100 Tietokoneverkot, jota suosittelemme lämpimästi (kannattaa lukea Jotin kalvoja ennen kurssin alkua!).
Toinen opiskelija halusi lisäpisteen palautteen antamisesta. Huomautamme tälle opiskelijalle, että hänkin antoi palautetta ilman bonuspistettä ;). Käytännössä kuitenkin melkein kaikkien kurssien antama bonuspiste on illuusio, koska se nostaa kaikkia arvosanarajoja yhdellä. Olisi täysin vastaavaa ilmoittaa, että palautteen antamatta jättämisestä vähennetään yksi tenttipiste. Ensimainittua kuitenkin käytetään koska se luo illuusion ilmaisesta tenttipisteestä.