[opeverkosto] Verkostorahoitus tulevaisuudessa, PIKAISET VASTAUKSET, KIITOS

Kirjoittajan mukaan: Lauri Malmi <lma_at_cs.hut.fi>
Päiväyksen mukaan: Wed, 25 Mar 2009 19:15:21 +0200

Hei,

Ari Korhonen on lähettänyt teille Ohjelmoinnin perusopetuksen
verkostohankkeen (OPV) postituslistalle tiedoksi rehtorien neuvostolta
tulleen kyselyn, miten verkostoja tulisi tulevaisuudessa rahoittaa.
Kirje on tämän viestin lopussa.

Nyt tarvitsimme teiltä OPV:ssä mukanaolleilta inputtia, jotta
saamme Arin kanssa koottua yhteen vastineen tähän kyselyyn.

Itse kyselylomake (tekstimuodossa) on seuraava.

1) Verkoston nimi : Ohjelmoinnin perusopetuksen verkostohanke

2) Verkoston koordinaatioyliopisto, vastuuyksikkö
ja yhteyshenkilön nimi, s-posti ja puhelinnumero

3) Verkostoon osallistuvat muut yliopistot

4) Verkoston rahoitus 2008

5) Verkoston rahoitus 2009

6) Opetusta tuottavien verkostojen
opiskelijamäärät ja opinto-pisteet vuonna 2008
koko verkostossa

7) Verkoston keskeinen toiminta tällä hetkellä

8) Verkoston keskeinen toiminta tulevaisuudessa

9) Muita asioita, joita halutaan nostaa esiin

Saamme Arin kanssa vastattua hyvin kaikkiin muihin paitsi kohtiin 6, 8 ja 9.
Kaipaamme erityisesti teiltä summittaisia lukuja seuraavista
asioista:
- paljonko opiskelijoita on osallistunut niille kursseille,
joissa on käytetty jotain verkostohankkeen seminaareissa
esitettyjä järjestelmiä, kuten VILLE, TRAKLA2, Javala, ...
- paljonko näiden kurssien summittainen yhteensä tuotettu
opintopistemäärä on, sekä
- arvio, missä roolissa ko. väline oli (pakollinen, valinnainen,
   vapaaehtoinen lisämateriaali) ja miten suureen osuuteen (esim.
   prosentteina) kurssin työmäärästä se liittyi: Esimerkki:
   TRAKLA2 pakollinen kurssin harjoituksissa, joiden työmäärä
   25% kurssin kokonaismäärästä, VILLE vapaaehtoinen lisäväline.

Kohtaan 8 olemme luonnostelleet seuraavaa sisältöä ja tähän
tarvitaan kommentteja:

"Ohjelmoinnin opetuksen verkostohanke laajenee tulevaisuudessa
Tietojenkäsittelytieteiden (tietojenkäsittelytiede, tietoteknikka,
tietojärjestelmätiede) opetuksen kehittämisverkostoksi, joka
pyrkii kokoamaan yhteen alan opetuksen kehittäjiä, levittää
innovaatioita ja teknologioita, joita opetuksen tueksi Suomessa
ja ulkomailla on kehitetty. Verkostohanke toimii yhteistyössä
Tietojenkäsittelytieteen seuran Opetus-SIG (Special Interest Group)
kanssa. Verkoston jäseninä ovat alan opetusta antavat laitokset tai
tiedekunnat.

Verkoston tavoitteena on
- seurata alan kehitystä ja antaa suosituksia opetuksen sisällöstä
   ja osaamistavoitteista
- tukea alan opetusmenetelmien kehittämistä ja opetusteknologian
   kehittämistä ja levittämistä. Aiemman verkoston toiminta on osoittanut,
   että teknologian levittäminen edellyttää aktiivista uusien käyttäjien
   perehdyttämistä ja kouluttamista järjestelmien käyttöön.
- tukea alan pedagogiseen tutkimukseen liittyvän tiedon levittämistä

Verkoston toimintamuodot
- työryhmät, jotka pohtivat alakohtaisesti näitä asioita, esim.
   tietotekniikka, tietojenkäsittelytiede, tietojärjestelmätiede
- kansalliset seminaarit, joiden yhteydessä järjestetään työpajoja,
   erityisesti opetusteknologian suhteen.
- tiivis yhteistyö Tietojenkäsittelytieteen seuran kanssa,
- yhteistyö saman seuran muiden SIGien kanssa"

Kohtaan 9 otamme vastaan vapaita kommentteja.

Toivomme teiltä vastinetta tähän MAANANTAIHIN 30.3 mennessä,
koska raportti on pyydetty tiistaina 31.3.

Kiitos avusta!

Terveisin,

Lauri Malmi

Lista, jolle kysely oli lähetetty:

JAKELULISTA
BARENTS CROSS-BORDER UNIVERSITY; Oulun yliopisto, Kari Laine, Riitta Kamula
CBU FINN-RUSS CROSS-BORDER UNIVERSITY; Joensuun yliopisto, Liisa Tahvanainen
CO-OP NETWORK STUDIES; Helsingin yliopisto Tapani Köppä, Pekka Hytinkoski
HILMA-NAISTUTKIMUKSEN YLIOPISTOVERKOSTO;
Helsingin yliopisto, Kirsi Saarikangas,
Aino-Maija Hiltunen
HISTORIAN VALTAKUNNALLINEN VERKKO-OPETUS - NORDISKT VIRTUELLT
NÄTVERK FÖR HISTORIA; Turun yliopisto, Hannu Salmi, Tapio Onnela
ITÄ- JA KAAKKOIS-AASIAN YLIOPISTOVERKOSTO ASIANET; Turun yliopisto, Lauri
Paltemaa, Silja Keva
MATKAILUALAN VERKOSTOYLIOPISTO; John Westerholm, Helsingin yliopisto; Antti
Honkanen, Joensuun yliopisto (Savonlinna)
NASTA WOMEN'S LEADERSHIP: A RESEARCH AND EDUCATION DEVELOPMENT
PROJECT; Hanken, Liisa Husu, Jeff Hearn
NUORISOTUTKIMUKSEN YLIOPISTOVERKOSTO YUNET; Helsingin yliopisto, Helena
Helve, Katja Yesilova
OHJELMOINNIN PERUSOPETUKSEN VERKOSTOHANKE; Teknillinen korkeakoulu, Ari
Korhonen
PROPEDA OPETUKSEN KEHITTÄMISPROSESSIN TUKI; Jari
Rantamäki, Jyväskylän yliopisto;
Mari Käki, Tampereen yliopisto
PSYKOLOGIAN ALAN YLIOPISTOVERKOSTO PSYKONET; Timo Ahonen, Jyväskylän
yliopisto; Susanna Kharroubi, Turun yliopisto
RURAL STUDIES -YLIOPISTOVERKOSTO; Hannu
Katajamäki, Vaasan yliopisto; Eeva Uusitalo,
Helsingin yliopisto (Mikkeli)
SEMIOTIIKAN VERKOSTOKORKEAKOULU; Eero Tarasti,
Helsingin yliopisto; Maija Rossi,
Lapin yliopisto
TAITEIDEN TUTKIMUKSEN VALTAKUNNALLINEN VIRTUAALIOPETUS; Turun
yliopisto, Liisa Steinby, Kai Miikkulainen
TERVEYSTIETEIDEN YLIOPISTOVERKOSTO TERVEYSNET; Kuopion yliopisto, Kerttu
Tossavainen, Terhi Saaranen
TULEVAISUUDEN TUTKIMUKSEN VERKOSTOAKATEMIA; Markku Sotarauta, Tampereen
yliopisto; Olli Hietanen, Turun kauppakorkeakoulu
UARCTIC INTERNATIONAL SECRETARIAT; Lapin yliopisto, Outi Snellman
UNIPID - KESTÄVÄN KEHITYKSEN JA KEHITYSYHTEISTYÖN VERKOSTOPROJEKTI;
Jyväskylän yliopisto, Liisa Laakso, David Korpela
VALTAKUNNALLINEN SOSIAALITYÖN YLIOPISTOVERKOSTO SOSNET; Turun yliopisto,
Katja Forssén; Lapin yliopisto, Sanna Lähteinen
VALTAKUNNALLINEN VESIALAN OPETUSVERKOSTOHANKE; Jyväskylän yliopisto, Kalevi
Salonen
VENÄJÄN JA ITÄ-EUROOPAN TUTKIMUKSEN YLIOPISTOVERKOSTO; Helsingin
yliopisto, Tapani Kaakkuriniemi, Hanna Peltonen
VIESTINTÄTIETEIDEN YLIOPISTOVERKOSTO; Tampereen yliopisto, Iiris Ruoho, Sanna
Kivimäki

--
Lauri Malmi, professori
Teknillinen korkeakoulu, Tietotekniikan laitos