Modernit oppimisympäristöt -kirja

Esittely | Sisällys | Luku 3.3 | Lähteet | Linkit


Sisällys

Esipuhe

1 Tieto- ja viestintätekniikka ja luova opiskeluprosessi
1.1 Johdanto
1.2 Kartta käsiteviidakkoon
1.3 Oppimisen psykologiaa
1.4 Opetuksen ja opiskelun työtavat
1.5 Luova ongelmanratkaisu tieto- ja viestintätekniikan opetuksessa
1.6 Kokeileva ohjelmointi

2 Ympäristöjen arkkitehtuurit
2.1 Pedagoginen arkkitehtuuri
2.2 Tekninen arkkitehtuuri

3 Ympäristöjen rakenneosat
3.1 Yleiskäyttöiset työvälineohjelmat
3.2 Tiedonhaun välineet
3.3 Kognitiiviset työkalut
3.4 Keinoja havainnollistamiseen ja konkretisointiin
3.5 Virtuaali- vai reaalimaailma --- mallit ja simulaatiot opetuksessa
3.6 Opetusohjelmat ja oppimispelit
3.7 Digitaaliset oppimateriaalit
3.8 Opintosuoritusten arvioinnin välineet

4 Tieto- ja viestintätekniikka opetuksen uudistajana
4.1 Tietotekniikka antaa tasoitusta
4.2 Virtuaali-, mobiili- ja monimuoto-opetus
4.3 Erilaisuus kohtaa maailmankylässä
4.4 Muuttuvatko eettiset periaatteet?
4.5 Kohti monipuolisempaa arviointia

5 Miten tästä eteenpäin?
5.1 Oppimisympäristöjen laadun kehittäminen
5.2 Oppilaitoksen tietostrategia ja hankintojen priorisointi
5.3 Miten voit rakentaa tulevaisuuden skenaarioita?

Lähteet
Hakemisto


Liitteet
A Verkko-opintojen suunnittelu ja toteutus opettajien ja opiskelijoiden kokemusten pohjalta analysoituina (Jarkko Suhonen ja Sirpa Torvinen)
B Luovan ongelmanratkaisun menetelmiä tietotekniikan opetuksen näkökulmasta (Jari Lavonen ja Veijo Meisalo)
C Johdatus ohjelmointiin: JavaScript
D Uusien tieto- ja viestintäteknisten sovellusten käytettävyys ja käyttöönotto: Esimerkkinä Empirica-mittausjärjestelmä (Jari Lavonen)
E Kosketinsoitin luokanopettajakoulutuksessa --- pianosta digitaaliaikaan (Anja Oksanen)
F Digitaalinen kuva ja video opetuksessa (Pasi J. Eronen ja Marjo Virnes)
G Esimerkki kehittämishankkeen arviointispektristä
H Tietokoneen valinta (Juha Kettunen)
I Sanasto