TML-Logo

Ammattiopettajan hanke: Tietokoneverkkojen kurssin kokonaisuus


Sanna Suoranta


/ Opetusportfolio / Ammattiopettaja /

Toimintaympäristö

Tietoliikenneprotokollat ovat monimutkaisia, joten niiden ymmärtämiseen on kehitetty kerrosmalleja, joissa on yleensä 5-7 kerrosta. Internet-verkolle käytetään yleensä viisikerroksista mallia, kuten alla olevassa kuvassa on esitetty. Tietokoneverkkojen kurssillani käydään läpi internet-verkkojen toimintaa, mutta kokonaiskuvan hahmottaminen kaikkien pienten yksityiskohtien keskeltä on ollut joillekin opiskelijoille vaikeaa. Itse pidän kurssin luennoista noin puolet, toisen puolen pitää joukko ulkopuolisia asiantuntijoita.

Mitä tuli tehtyä

Syksyllä 2006 uudistin luentokalvoni. Lisäsin mukaan kalvoja, joissa kerrotaan, mille kerrokselle kunkin luennon aiheena olevat protokollat kuuluvat, tai kuinka viesteille käy niiden kulkiessa verkon läpi. Oheen olen poiminut joitakin esimerkkikalvoja, mutta varsinaiset kalvot ja niiden paikat luennon kalvosarjassa ovat toki kaikki parhaiten nähtävissä kurssin luentojen sivuilla. Lisäksi luennon lopuksi kerroin seuraavan luennon aiheen. Vierailevien opettajien luentojen aluksi kävin piirtämässä luentosalin tussitaululle vastaavat kerrosmallikuvat ja luennon aiheen "paikan" kurssin kokonaisuudessa.

Mentorini Markku Mikkonen kävi kuuntelemassa luentoni 13.9 aiheesta Internet-protokollan versio 6 ja sain häneltä vinkkejä.

Kurssipalautteen mukaan melkein kaikilla luennoilla kävi 44% kyselyyn vastanneista, ja luennoilla paljon enemmän kuuntelijoita kuin aikaisenpina vuosina. Luennot saivat arvosanakseen 2,66 (maksimiarvosana kyselyssä on hämäävästi 4), eli hieman keskiarvoa paremmin. Suurin osa oli antanut luentoarvosanaksi joko 2 (29%) tai 3 (38%). Kurssin kokonaisuus sai arvosanakseen 3,09/4. "Heikoimmat" arvosanat tulivat päällekäisyydestä muiden kurssien kanssa (2,59), luennoista (2,66), ja oppimateriaalista (2,74). Kyselyssä ei ole tarkemmin määritelty esimerkiksi mitä oppimateriaalilla tarkoitetaan, kenen pitämästä luennosta on kyse (puolet kurssin luennoista pitää vierailevat luennoijat), tai mikä on opiskelijoiden tausta (neljännes kurssin osallistujista oli ensimmäisellä luennolla tehdyn kyselyn mukaan suorittanut vanhan tutkinnon mukaisen esitietokurssin, joka on puoleksi päälekkäinen tämän kurssin kanssa). Muut osa-alueet olivat saaneet arvosanakseen 3/4 tai yli.

Vähäisessä sanallisessa palautteessa luennoista arvosteltiin liiallista yksityiskohtien määrää (kaksi opiskelijaa), ja toivottiin yleisenpien asioiden käsittelyä. Toisaalta, luennoista ei kitisty niin paljon kuin aikaisempina vuosina, joten uudistuksen voisi katsoa johtaneen parempaan suuntaan, vaikka vielä on paljon tehtävää.


Sanna Suoranta
Last modified: Mon Jan 15 15:28:19 FLE Standard Time 2007