Haastatteluissa esiin nousseita ongelmia - yhteenveto Ajankäyttö ja -hallinta - kaikki tekee liikaa töitä - aikaa asioiden tekemiseen kunnolla ei ole - priorisointi on vaikeaa, eikä siihen saa tukea - johdolta tippuu nakkeja suorittavalle tasolle liian kireällä aikataululla (ohjeet tulevat liian lähellä määräaikaa - ei mahdollisuutta oman työn rytmityksen suunnitteluun) Opetussuunnitelmaprosessi - kankea ja hidas - ei minkään osapuolen kannalta järkevä - perusopetus on yhteisen kaupankäynnin tulosta - pääaineen suunnittelu on ad hoc -tyyliin tehty kasa kursseja Kurssit - kursseille kertyy kuormaa, kun ei "luoteta" muihin opettajiin (että esitietokursseilla olleet asiat osataan jo / on opetettu "oikein") - syväoppimisen ja jatkuvan oppimisen tukeminen läpi kurssien - toisella kurssilla opetetun asian käyttö toisella kurssilla (esim. matikassa käytetyn muuttujan x korvaaminen fysiikan kurssilla ajalla) - kurssien välinen yhteistyö - usemaman opettajan (alojen rajat ylittävät) yhteiset laajat projektimuotoiset kurssit (konetekniikassa: valmistustekniikan projektikurssilla 9 koneteekkaria + muotoilija taikista) Osaamistavoitteet - jalkauttaminen eri tasoilla (aina kursseille asti), sekä sisällölliset että "yleishyödylliset" tavoitteet - linkitys strategiaan Koulutusohjelmat - johtaminen epäselvää (laitos vs koulutusohjelma). Taikissa laitoksen alla on useita koulutusohjelmia; Teknisillä aloilla yhden koulutusohjelman opetuksesta vastaa pahimmassa tapauksessa kahdeksan laitosta kolmesta eri korkeakoulusta (bio) - opittujen hyvien käytäntöjen jako ohjelmien välillä (ml kv-ohjelmissa muista yliopistoista saatujen hyvien tapojen tuominen meille) - opiskelun yhteiset säännöt ja kuri (opiskelijat kysyy mitä kummallisempia poikkeuksia ja odottavat saavansa luvan toimia kuten haluavat) Laitosten välinen yhteistyö opetuksessa - muille tarjottava opetus vs. muille kuuluvien asioiden opetus itse - yhteistyöohjelmat (koulutusohjelman opetus usealta laitokselta) - yhteistyö kursseilla Opettajat ja opettaminen - opetuksen arvostuksen nostaminen - passiivisten opettajien mukaansaaminen - yhteistyön lisääminen opettajien välillä - opetuksen palkitseminen - kansainvälistymisen tuoma lisäkuorma Opiskelijat - opiskelijoiden etenemisen nopeuttaminen (jopa tutalaisilla menee yli seitsemän vuotta valmistumiseen) - tuki ryhmäytymiselle ja yhteisen identiteetin luominen - opiskelijoiden alkuintegraatio opiskeluyhteisöön - työssäkäynti ja opiskelu - kv-opiskelijoiden integrointi suomalaiseen yhteiskuntaan (esim. työpaikan saaminen valmistumisen jälkeen) Tukiorganisaatio ja johto - viestintä potentiaalisten (ja jo paikan saaneiden) opiskelijoiden suuntaan on huonoa - konkreettinen apu, jota saadaan aalto- ja koulutason palveluorganisaatiolta, on vähäistä - johto on sekaisin ja keskeneräistä: mitä tehdään milläkin tasolla