2. lähipäivä 6.5.2011 - jako pareihin, kertokaa toisillenne mikä on roolinne ???buah, taas. Miten tämä auttaa meitä kehittymään johtaijina? Ei kyllä taas vaikuta yhtään lupaavalta tämäkään, vaan sama ryhmäterapia jatkuu Case - oma osaaminen Jakaantuminen neljään ryhmään perinteinen brainstrom lapuille aiheesta "mitä osaamista opettamisen johtaminen vaatii" Lopputuloksena lista, josta äänestettiin kovin monimutkaisella tavalla neljä jatkokäsittelyyn (ei suluissa -olevat): - (opetuksen rahoitus ja budjetointi) - organisointi (käsiteltiin rymässämme) - kommunikointi ja yhteistyö - henkilöjohtaminen - (omien etujen ajaminen) - (prosessien hallinta) - (pedagoginen osaaminen) - (tosiasioiden tunnustaminen) - itsensä johtaminen Ryhmien lopputulokset esiteltiin näyttelykävelynä, mutta aikataulu lopulta petti, eikä loppuyhteenvetoa casesta ehditty tekemään lainkaan tai se unohtui. ??? Minusta ongelmamme ovat enemmän organisaation puolella eikä (työmotivaation ja) henkilöiden välisten yhteistyöyhtyksien puolella (joitakin jääräpäitä lukuunottamatta). Tähän lopputulemaan päätyi jo psykologi jonkun henkilökuntakyselyn jälkeen 2000-luvun alussa. Valittiin siis helppoja käsiteltäviksi (siis niitä, joihin on vastauksia olemassa) eikä vaikeita, ajankohtaisea ongelmia (kuten rahoitus tai prosessien hallinta tai tosiasioiden tunnustaminen eli miten käyttää olemassaolevia rajoituksia "väärin" omaksi hyödykseen) Vierailuluento: Eero Eloranta - koulutusohjelman johtajan päivä * työ on tuotejohtamista - ei vastuuta rahasta tai alaisista, nauti siis asiantuntijavallasta ilman vastuuta - johtaminen lähtee ihmisistä itsestään ja omien toimintatapojen tuntemisesta ja huomioimisesta - katso 10 vuotta eteenpäin, että tuote pysyy ajantasalla - pitää myös osata luopua vanhentuneista tuotteista - katsottava ulkoa sisään eikä vain sisällä eli selvitettävä mitä teollisuus tarvii - ydintiimi - 1. luova johtaja, lähtee lentoon helposti ja kaikista aiheista - 2. kontrolleri, joka sanoo aina ei, ja pitää luovan johtajan kurissa - 3. pykälänikkari, joka tietää raamit - tuottaa riittävästi informaatiota, esim palautetta kursseilta - luotettava tiimiin, jaettava vastuuta ja valtaa - suunnittelu - suunnittelukalenteri, vuosi alkaa elokuulta, jolloin sovitaan yhteinen platform eli toimi proaktiivisesti - yhteiset ohjelmat - vähän kokemusta * pehmeät asiat - sosiaaliset taidot - pitää osata antaa löysää ja tehdä kompromisseja - päämäärä pitää pitää mielessä kokoajan - johtajan taidot - asiantutnijaorganisaatiossa johtaminen ei ole jyräämistä - kommunikaatio - avoimuuden kannalla, käytä kaikkia välineitä - mieluummin f2f ja puhelimitse kuin sähköpostitse - thou shall love th assholes, too - pahoja päiviä ei pidä pelätä * keskustelua - tutkinto-ohjelman johtajan työ ei osu mihinkään KPI:n, eli voi toimia vain kumileimasimena kaikessa, ilman että se vaikuttaa oman työn arviointiin mitenkään - ryhmän kokoonpano: luova, kriitikko, juristi. akateemisessa maailmassa tiimiä ei vaan yleensä pääse valitsemaan itse, eikä sen kokoonpanoon voi vaikuttaa - muodollinen pätevyys - ihmisarvoinen kohtelu myös muille kuin tohtoreille - tuotepäällikkyys - yhteisten tavoitteiden luominen: kusipäästäkin on hyötyä, kun se on samalla puolella - kommunikaatio - newsletterin tekeminen vaatii yllättävän paljon työtä; suodattaminen ja kategorisointi pitää tehdä myös - vallan lisäys tutkinto-ohjelmien johtajille tulossa, ensin rahaa opetuksen kehittämiseen, myöhemmin varmaan opetusbudjetti Oli oikein hyvä vierailuluento ylläoleva! Klinikkatyöskentelynä "ongelmia, joista ei saa kertoa kenellekään muulle" - mitä hiivattia, ei näissä nyt niin henkilökohtaisia asioita, jotteiko ne olisi samoja vaikka kenellä. Itse pohdin ajankäytön hallinnan menettämistä ulkoa eri taholta tuleville eilen tehtäville asioille. Otin jälkikäteen kuvan omasta yritelmästäni hallita tehtäviä ja aikaa: http://www.cse.tkk.fi/~sos/opetusportfolio/opejohto/tyopisteen_organisointi.pdf TODO: dokumentoi tekemäsi portfolioon - onneksi sain oman työkoneeni takaisin, ja nyt pofotauhkaa voi oikeesti alkaa laittamaan paikoilleen näyteportfoliota varten. Palaute Edelleen Elorannan puhetta lukuunottamatta meidät jätettiin yksin ihmettelemään keskenämme asioita. Voisi antaa täsmällisemmin lukumateriaalia tiettyssä roolissa toimiville, ja auttaa meitä, sillä meillä ei vaan ole itse aikaa käydä läpi kaikkia tutkivan/ongelmalähtöisen oppimisen portaita. Ohjelma kaipaisi enemmän opettamisen johtamista!