2. tapaaminen (12.5.2011 / Sähkö)

Laitosten esittelyt - Tietoliikenne- ja tietoverkkotekniikka ja Radiotieteen ja -tekniikan laitokset)

Ensin lyhyt kuvaus organisaatiosta ja sen suhteesta opetukseen:

TLT-laitoksella  työntekijöitä on noin 140. Professoreita on noin 10 (kolmannes käynyt YOOPin eli perusopinnot pedagogiikasta), yksi opettaja ja kuusi sihteeriä. postdoc-tutkijoita on noin kuusi. (Laitos muodostettiin kahdesta vanhasta laboratoriosta.) Opetus hoidetaan pääosin professoreiden voimin, oman toimen ohessa. Varsinaista opetuksen kehittämistä ei pystytä tekemään. Päätoimisia opettajia ei ole, ja vain kolmannes professoreista on käynyt YOOPin. Opettajat ovat siis amatöörejä (voivat toki olla hyviä opettajina).  

RAD-laitoksella on seitsemän professoria, kolme opettajaa (yksi lehtori), ja noin 10 postdoc-tutkijaa. (Laitos muodostettiin neljästä vanhasta laboratoriosta.) Lehtorit hoitavat sihteerinomaisia tehtäviä (esim tenttijärjestelyitä), eivätkä ehdi käyttämään aikaa opetuksen kehittämiseen. Aikaa ei riitä mihinkään. Vastuu kannetaan kollektiivisesti, ja aina kyllä löytyy joku tekemään pakolliset tehtävät. Yhtään ei ole löysää missään, ja jonkun sairastuttua työt kaatuvat aina jo ennestään ylitöitä tekevien muiden niskaan

Casen pohdintaa

Käytännön työskentelytapa:

Alustava aikataulusuunnitelma casejen käsittelyyn

Pohdittiin, mitä annetaan ryhmätöille tehtäviksi. Käytiin jotain keskustelua jo kahdesta potentiaalisesta ryhmätyöasiasta, joista alla vielä tarkemmin vähän muistiinpanoja. Valittavat tehtävät tulevat pohjautumaan haastatteluissa ilmitulleisiin yleisiin yhteisiin ongelmiin.

Opetuksen suunnittelu ja koordinointi

Passiivisten mukaansaaminen

TODO:

Tee yhteenvetoja omista haastatteluistasi esiin tulleista ongelmista ensi kertaa varten! Valitaan silloin ongelmat käsiteltäviksi (3 kpl)! Jos vaan suinkin ehtii, nämä voisi pukea jo tehtävänantojen muotoon. Eli kirjoittaa max 1/3 A4 kuvauksen ongelmasta, jota ryhmän pitäisi pohtia lähipäivänä.