Haastatteluita opettava tutkija - Kolmikielisyys tekee opetusohjelmatyöstä raskasta, eikä sen vuoksi kurssin kuvausta voi kirjoittaa tarpeeksi yksityiskohtaisella tasolla vuosittain. Kolmikielisyys on tarpeetonta - Suomenkieliset ovat jääneet kansainvälistymisen jalkoihin pahasti. Liiallisen kansainvälistymisen sijaan pitäisi ehdottomasti painostaa parhaiden suomalaisten kouluttamiseen. - Opetusohjelmaprosessi on hidas eikä mahdollista nopeita muutoksia nopeasti kehittyvillä aloilla. Kuvauksia pitäisi pystyä pitämään ajantaisaisina ja muuttamanaa pitkin vuotta. - Kirjojen hankinta on muuttunut hankalaksi ja byrokraattiseksi, enää ei voi opettaja ostaa kirjaa itse. - Noppa on helpottanut paljon kurssien pyörittämistä - Kandityö on tuonut erittäin hyvän paikan tunnistaa hyviä opiskelijoita. Näiden opiskelijoiden ohjaaminen maisterivaiheessa (esim. järkevän opintojen kokonaisuuden luominen yhdessä opiskelijan kanssa) on ollut erittäin antoisaa. pääassistentti - Aika vähän johtamista havaittavissa. Se, jolla on aikaa, tekee, ja saa päättää itse, miten tehdään - Tehdään jotenkuten, kun jotain pitää saada aikaiseksi määräaikaan mennessä. Optimoidaan siis aikataulun suhteen, eikä ehditä miettiä miten olisi parasta tehdä. - Opiskelijat tarvisivat tukea järkevien valintojen tekemiseen, erityisesti valinnaisten opintojen hyödyntämiseen järkevästi laitosjohtaja - Kurssit hajaantuvat, kun opettajat itsenäisesti kehittävät niitä omista näkökulmistaan eikä kenelläkään ole kokonaisuus hallussa - On turhaa päällekäisyyttä ja liikaa kursseja -> voisi olla vähemmän ja laadukkaampia kursseja - Palautejärjestelmä on hyvä ja toimiva (sis. tietotekniikan kurssi- ja ohjelman muut palautteet) - Vaikea tietää, mitä tulee tapahtumaan, kun kandiohjelmien opiskelijamäärät pienenevät, ja painopiste siirtyy maisteriohjelmien puolelle. - Bolognan mallin mukainen opintoputken katkaisu tulee mahdollistamaan vaihtamisen horisontaalisesti kanditutkinnon jälkeen. Maisteriohjelmien opiskelijoiden tausta tulee olemaan nykyistä vaihtelevampi (ei pelkästään kv-opiskelijoiden vuoksi vaan myös muualla suoritetun kanditutkinnon vuoksi) - Moduulit pitäisi poista. Siirtyminen noin 30 opintopisteen laajuisiin pääaineisiin olisi järkevämpi. Dippaa edeltäisi maisterivaiheessa 30 op proffan omaa. Jos kanditutkinnon on suorittanut kaukaiselta alalta, tarvittavat täydentävät opinnot pitäisi sijoittaa muutoin vapaammin valittavien sivuaineen ja/tai valinnaisten kurssien "paikalle". (Jos siis jatkaa samalta alalta Aallossa maisterivaiheeseen, voisi valita sivuaineensa vapaammin). Vähän samaan tapaan kuin tällä hetkellä kv-maisteriohjelmissa on.