Haastattelu Opintojen suunnittelija - ei ole tekemisissä kurssien kanssa, näkökulmana tutkinto-ohjelma - opetussuunnitelmaan liittyvässä, kaikka tahoja koskevassa johtamisessa on haasteita - haasteena epämääräinen johtaminen, eli kuka oikeasti johdossa? - kuka johtaa koulutusohjelmaa, kenen sitä pitäisi johtaa ja onko se edes mahdollista - ohjelman rakentaminen on ollut aika ongelmallista - valta on laitoksissa keskitetty johtajalle, kun tulee joku ongelma pitää ottaa yhteyttä laitoksen johtajaan, jolla ei ole oikeasti aikaa paneutua kaikkeen - pitäisi olla jonkinlainen opetuksesta vastaava proffa (lämppärillä on kyllä päälliköitä, mutta ne ovat kaukana eikä oikeasti auta) - esimiesketjut ei ole kunnossa, eli ei ole kenelläkään valtaa oikeasti murahtaa, jos esim tenttiarvostelut ovat myöhässä - nykyisin kaikki toimii persoonatasolla, ja perustuu toisen tuntemiseen, eli sen, että pitää tietää kenen kautta mikäkin asia hoituu ja menee eteenpäin - johtajan erottaminen "normaalityöstä" vaikuttaa hyvältä idealta, koska silloin johtajalla on aikaa enemmän johtaa - aiemmin opetuksesta vastaava varadekaani ei oikein ollut mukana mitenkään, jonkun tekstin kirjoitti jonnekin webbisivulle - johtaminen vaatii sitoutumista ja ymmärtämistä - opetussuunnitelman tekoprosessi pitää mututaa, sillä se on nyt optimoitu jonkun ihan kummallisen tahon näkökulmasta. - esim lpm-listoja ei oikeesti käytetä - voisi yhdistää yhdeksi keräykseksi kaiken, jolloin prosessi ei vaikuttaisi opettajalta sekavalta - mikä on koulutusohjelman suhde laitoksiin? - välillä asiat ovat nykyisin kovin epäselviä ja sekavia, mutta parempaan suuntaan ollaan kyllä menossa