Opintoasiain päällikkö Hallinnon näkökulma on ohjelmakeskeinen. Nykyisin ohjelmilla on johtaja, joka on siitä vastuussa. Haaste on se, että opetuksen tuottaminen on ohjelmissa hajaantunut useammalle laitokselle. Ohjelman tavoitteiden valuminen alas opetukseen on hankalaa. Laitosten ja ohjelman johtajien pitäisi yrittää pyrkiä yhteiseen maaliin. Aallon visiot ovat korkealla, ja ne on vaikea jalkauttaa konkreettiselle tasolle ohjelmiin. Opettajat eivät tunne strategiaa. Se pitäisi tuoda lähemmäksi. Tämä on mahdollista pienillä askelilla. Pitäisi myös päättää, mihin laitetaan paukkuja. Tällä hetkellä tärkeäksi koetaan opintojen nopeuttaminen. Tässä tärkeää on orientaatioviikon onnistuminen ensimmäisen vuoden opiskelijoiden kohdalla. Haasteena on ylioppilaskunta, joka ei ole huomannut, että oikeasti moni asia on nyt muuttunut, eikä Teknillistä korkeakoulua enää ole. Toimintaympäristö aallossa ei ole mitenkään lähellä valmista. Paljon keskustellaan siitä, tehdäänkö asioita Aalto-, koulu-, vai alakohtaisella tasolla. Suurin osa varmaan tehtään joko Aalto- tai koulutasolla jatkossa. Emme kuitenkaan näe HSEn tai TAIKin tapoja. Oma koulukohtainen identiteetti pitää luoda. Vahvat vanhat identiteetti haittaavat muutosta. Tutkinto-ohjelmien johtajat tapaavat nykyisin keskenään, ja kandidaattineuvosto muuttuu aktiivisemmaksi. Vanhassa yhteistyö on tapahtunut jossain määrin laitosten johtajien tasolla, mutta muille ei ole ollut mitään yhteistyötä. Nyt yhteistyötä koulun kesken pitäisi lisätä yhteisen identiteetin saamiseksi. Yhteisöllisyyteen tullaan panostamaan. Esim. alkuorientaatioon on varattu yksi päivä, jolloin koulun kaikki koulutusohjelmat mukaan lukien maisteriohjelmat saavat jotain yhteistä. Korkeakoulun on otettava vastuu kulttuurin muuttamisesta. Ylioppilaskunta ja killat eivät ole huomanneet muutoksen todellisuutta ja vaikuttavat vanhoillisilta ja yhteistyö on vähäistä. TKK:n hajoaminen neljään kouluun on mennyt heiltä ohi, eikä koulutasoa ymmärretä. Alkuorientaatio on ennen toteutettu pitkälti ylioppilaskuntavetoisesti, mutta tämä tulee muuttumaan. Nyt on hyvät mahdollisuudet tehdä muutoksia. Kuitenkin tarvisi välirauhan, jotta edes jotain saataisiin kuntoon. Tutkintosäännön vanhenemisesta johtunut valmistuvien ruuhka ja TKK:n hajoaminen neljään kouluun on johtanut kaameaan kiireeseen, jolloin aikaa on ollut vain yksittäisesten ongelmien ratkaisemiseen. Kiirettä on jatkanut TEE-arviot ja INTOon siirtyminen. Ihmisten jaksaminen on nyt kovilla. Seuraavaksi äkkiä aletaan valmitella kandiuudistusta, joka kuitenkin olisi hyvä tehdä oikeasti kunnolla suunnitellen.