Sjur Bergan, Eva Egron-Polak, Jürgen Kohler, Lewis Purser (eds.) Leadership and Governance in Higher Education Handbook for decision-makers and administrators 2011, www.lg-handbook.info Yh - sä-muotoon kirjoitettua! Chapter 1: Becoming a Leader Robin Middlehurst ... Understanding your leadership role and tasks of leadership and management - jotain horinaa siitä, kuinka "management" ja "leadership" täydentävät toisiaan - listataan tärkeimmät korkeakoulutuksen johtamisen tehtävät (mutta ei selitä niitä mitenkään): - ympäristön tunteminen - oman organisaation tunteminen - laitoksen johtaminen - korkea tuottavuus (managing for high performance) - henkilöstön kehitys - muutosjohtaminen - johtaminen hyvässä ja pahassa? (managing up and managing down side) - itsensä johtaminen .. Chapter 2: Understanding and developing your role as leader Lothar Zechlin 2. luku - mitä "leadership" oikeasti tarkoittaa? mihin sitä tarvitaan? - leadershipin tarkoitus on organisaation pitkän tähtäimen selviytyminen oikeanlaisia päätöksiä tekemällä - taustalla olevat tarpeet pitää täyttää, on ne sitten miten piilossa vaan (ei aina ihan selviä mm opetuksessa) - yliopiston tarkoitus on tutkimus ja koulutus. luoda uutta tietämystä, säilyttää ja jakaa tietoa. tehtävän täyttämiseen tarvitaan vapautta toimia myös pitkällä tähtäimellä. luottamuksen pitää säilyä, että yliopiston tekemät päätökset siitä, mikä on tärkää, ovat oikeita - sisäisesti pitää saavuttaa riittävän hyvä taso, jotta tavoite voidaan toteuttaa. ulkoisesti pitää pystyä säilyttämään luottamus. ei siis voida linnouttautua norsunluutorniin ja tehdä tiedettä vain tieteenteon vuoksi. - ei ole kahta samanlaista yliopistoa, vaan kaikki eroaa toisistaan 3. luku - kuinka johtaminen voi auttaa saavuttamaan tavoitteet? - älä etsi ekana työkaluja, vaan etsi oma tyyli ja kehity ihmisenä (whaat mitä tuubaa) organisaation näkökulma - organisaation toiminnalle on erilaisia malleja olemassa. mallist korostavat eri aspekteja. seuraavaksi neljä eri perspektiiviä: 1. structural perspective - organisaatio koneena - organisaatio on kuin hyvin öljytty kone. liukuhihna Fordin tehtaassa. kontrolli hierarkista, työntekijät jaetaan divisiooniin, tehtävät ei ole henkilöriippuvia. kontrollil valuu ylhäältä alas. innovaatiot tehdään keskityetysty strategisen suunnitelman mukaan. tehtävät seuraavat suunnitelmaa. alatasolla ei tarvi ajatella 2. personalised perspective - henkilöstön kautta lähestyminen, ihmisten tarvehierarkiaan (Maslow) pohjautuva - alemmat tarpeet pitää olla eka tyydytettynä - perustasolla tarvitaan vettä, ruokaa ja unta - turvallisuudeksi tarvitaan työtä ja koti - sosiaalisuudeksi tarvitaan ryhmä, johon kuulua - omanarvontunto - itsensä toteuttaminen on korkein tarve - ryhmädynamiikan tutkimus: ryhmät kehittää standardeja ja odotuksia, jotka määrtittelee ryhmän ja sen jäsenten toimintaa. Ryhmä ei ole vain jäsentensä summa vaan psykologinen organismi, jolla on joku tasapainotila. ensin pitää muuttaa tuo tasapainotila, tai ryhmä haraa vastaan. 3. political perspective - organisaation voi nähdä poliittisena peliareenana, jossa käydään vaihtokauppaa ja tingitään, verkostoituneet toimijat hilaavaat johonkin suuntaan. - yliopistot o voitu nähdä tiedemiesten tasavaltana 70-luvulta alkaen, (pah, itse nään pikemminkin pienten kuningaskuntien liittovaltiona, sillä kaikkien ääni ei ole yhtä suuri) - autonomian ja keskusvetoisuuden lisääntymienn on hävittänyt tästä demokratiasta osan (meillä jo aika paljon) (ollaanko siis oikeasti siirtymässä siihen demokratiaan, jossa kansan tasavertaisen äänen korvaa lobbareiden ympäriinsäjuoksentelu??) 4. systemic perspective - sosiaalitieteiden näkökulmasta yliopisto on sosiaalinen systeemi, jonka määrittelee systeemin ja sen ympäristön välinen suhde. suhdetta määrittää uuden tieteen tekeminen ja ammattilaisten tuottaminen. organisaatio on itseorganisoituva ja sokea ulkoiselle kontrollille. - syy-seuraussuhteet ei ole lineaarisia, vaan pikemminkin ympyröitä. ulkoa voi vain töniä, ei suoraan vaikuttaa suuntaan - organisaation oma kulttuuri on tärkeä, ja johtaminen pitää kytkeä kulttuuriin, jotta muutoksia ulkositen tarpeiden johdosta saataisiin aikaan (epäsuora kontrolli). muutokset ovat samantyyppisiä kuin henkilökohtaisessa oppimisprosessissa. - ulkopuolelta näyttää platonin luolan vangilta; kulttuuria on mahdotonta paeta. yliopisto asiantuntijaorganisaationa - organisaatio itse ei omista pääomaa, sillä henkilöstön itse muodostaa tärkeimmän omaisuuden ajatuksineen - yhteistyö läheisten kanssa on tärkeää - fiksattu hierarkinen kontrolli tuhoaa tuottavuuden ja luovuuden - johtajan pitää seurata asiantuntijoiden mentaalista mallia ja kultuuria, sillä asiantuntijat itse tietävät parhaiten miten tutkia, kirjoittaa ja opettaa - verrattuna partneripohjaisiin lakifirmoihin ja vastaaviin asiantuntijaorganisaatioihin, yliopistoilla on kaksijakoinen tavoite: tutkimus ja opetus - opiskelijat sekä häiritsee että hyödyttää yliopistoa implications for leadership Chapter 3: An Unexpected Role to Play and Challenges to Face Josef Jarab