Nivå och poängvärde: | C 70 |
---|---|
Kort beskrivning: | Vi gör ett program som kan göra "ordtransformationer" med finskspråkiga ord. |
Vad vi lär oss: | Slingor, strängar, strängmanipulation, lite mera utmanande algoritmer, användning av kommandoradsparametrar. |
Frihet i implementationen: | Hög. I programmet är det endast bestämt vad som ska göras, men programmets struktur får man planera och implementera helt själv. |
Realism: | Arbetssättet är väldigt realistiskt: man får ett problem som man planerar och gör en lösning till. |
Utmaning: | Utmanande för att vara i en nybörjarkurs. Här måste man både planera och implementera en tämligen komplicerad algoritm. |
Arbetsmängd: | Ganska stor pga. problemets svårighetsgrad, även om det inte krävs så många rader kod. Redan att läsa och förstå problembeskrivningen kan ta en stund. De flesta kräver ca 4-6 timmar, men det kan också ta längre. |
Komplettera modulen spoonerism.py
, som kan göra "ordtransformationer" av finskspråkiga ordpar. En mera detaljerad beskrivning av vad programmet ska göra framgår ur dokumentationen. I den här uppgiften har programmets metoder och (eventuella) klasser inte definierats på förhand, utan ni får bestämma programmets struktur helt själva. Modulen finnish_phonetics
ges färdigskriven, den är till nytta i programmet.
Returnera er spoonerism.py
i Goblin. Om ni har skapat nya klasser för ert program, se till att de också finns definierade i spoonerism.py-filen.
finnish_phonetics
har många nyttiga metoder, likaså Pythons string-metoder.