T-106.1212 Grundkurs i programmering

Rond 7, uppgift 3

Nivå och poängvärde:B 240
Kort beskrivning:Vi implementerar från grunden en klass som beskriver bilar, som används i ett simulatorprogram.
Vad vi lär oss:Att skriva en klassdefinition helt själv, att använda instansvariabler som hänvisar till andra objekt, att använda sig av samlarvariabler, att implementera metoder som är en aning mer komplicerade än tidigare.
Frihet i implementationen:Medel. Programmets allmänna struktur och själva problemet är noggrannt utstakade, men själva lösningen kan och bör man hitta på helt själv.
Realism:Tämligen hög. Här försöker man skapa en klass enligt en viss specifikation, som är väldigt typiskt också i arbetslivet. Däremot är CarSim-programmet bara ett "leksaksexempel" som skapats för denna kurs.
Utmaning:Hög. För de som programmerat förut är (även) denna uppgift lätt, men för en nybörjare är det synnerligen utmanande att definiera en hel klass för första gången.
Arbetsmängd:Hög. Mängden kod som ska skrivas är inte enorm, men nybörjaren bör reservera tid till att fundera, experimentera och koda. De flesta använder 3-5 timmar till detta.

Uppgiftsbeskrivning

Bilsimulatorprogrammet CarSim är inte färdigt. Det har gjorts en GUI (grafiskt användargränssnitt) och färdigt står också klassen Location som beskriver bilars och andra ställens position. Däremot är programmets kärna, d.v.s. klassen Car som beskriver bilarna, helt ogjord.

Er uppgift är att implementera klassen Car så att den fungerar enligt den givna Epydoc-dokumentationen.

Inlämning

Lämna in filen car.py i Goblin.

Råd och vinkar