Nivå och poängvärde: | A 150 |
---|---|
Kort beskrivning: | Vi ändrar på bankkonto-klassen som vi stötte på i en tidigare uppgift. |
Vad vi lär oss: | Att ändra på kod, användandet av if -satsen, användandet av lokala variabler som tillfälliga förvaringsutrymmen. |
Frihet i implementationen: | Medel. Programmets allmänna struktur och själva problemet är noggrannt utstakade, men själva lösningen kan och bör man hitta på helt själv. |
Realism: | Tämligen hög. Här försöker man skapa en klass enligt en viss specifikation, som är väldigt typiskt också i arbetslivet. |
Utmaning: | Medel. Att förstå klassen och dess metoder krävs en gedigen baskunskap i grunderna objektorienterad programmering. |
Arbetsmängd: | Medel. De flesta nybörjare använder ca tre timmar eller mindre. |
Gör först uppgift 4.3 eller bekanta er åtminstone med den. Det här är fortsättning på den uppgiften.
Läs Epydoc-dokumentationen som kommer med projektet (i mappen doc/
). Friska också upp ert minne från rond 4, uppgift 3 där ni använde klasserna Account
och Customer
. I den här uppgiften, som i så många andra, fungerar Epydoc-dokumentationen som specifikation för hur en viss klass ska fungera. Det är upp till er att se till att klassens kod gör det som specifikationen säger. I detta fall, om ni läser dokumentationen tillräckligt noggrannt, kommer ni att märka att Account
-klassen inte motsvarar dokumentationen. En del av metoderna gör inte vad de ska och även vissa parametrar och returvärden är fel. Dessutom fattas helt funktionaliteten relaterad till ränteprocentter (interest rate). Er uppgift är att korrigera dessa fel och brister.
Vi rekommenderar följande åtgärder:
doc
. Dokumentationens första sida är doc/index.html
. Dokumentationen kan öppnas både i Eclipse eller i en webbläsare, och finns också på kursens hemsida. Den här dokumentationen fungerar som specifikation för vad som borde åstadkommas i den här uppgiften.
account.py
). Notera fel och brister.
account_test
-modulen ni skapade då för att testa om era ändringar fungerar. Om ni inte gjorde den uppgiften, kan ni skapa en motsvarande startmetod nu eller använda Account_test
-klassens modellösning (finns i Goblin efter att rond 4 har stängt). Kom ihåg att ni också kan redigera account_test
för att testa olika användningsfall.
Account
-klassen.
account_test
-klassen så att den också testar metoderna som hanterar ränteprocenter. (Ni behöver alltså inte följa instruktionerna i uppgift 4.3 längre utan ni kan koda helt fritt). Testa er klass noggrannt med startmetoden. Lämna inte in er kod till Goblin förrän ni är säkra på att koden fungerar i alla lägen. Att testa koden är en stor del av programmerarens arbete.
account.py
-filen i Goblin. Lämna också in account_test.py
-filen som ni använde för testandet.
Account
-klassens metoder, speciellt deras parametrar och returvärden.