T-106.1212 Grundkurs i programmering

Rond 10, uppgift 1

Nivå och poängvärde:A 30
Kort beskrivning:Inläsning av en fil.
Vad vi lär oss:Att öppna en fil och läsa dess innehåll.
Frihet i implementationen:Liten. Det som ska göras är rutin.
Realism:Många program använder filer för att förvara data.
Utmaning:Lätt.
Arbetsmängd:Tämligen lätt. De flesta behöver kanske en timme.

Obs!

Vi fortsätter med "Hänga Gubbe".

Uppgiftsbeskrivning

Modellösningen från uppgift 4.2 är den senaste gången vi behandlade detta spel. Vi fortsätter nu komplettera projektet. I den här versionen hämtar programmet ordet som ska gissas från en fil, vars namn man frågar av användaren. Ordet lottas fram från filens innehåll.

  1. Gör en tom textfil och skriv dit ord under varann. Spara filen i samma mapp som hanging_man.py.
  2. Modifiera play-funktionen:
    1. Be användaren om ett filnamn: "Name of the file:\n"
    2. Öppna filen och läs in innehållet i en lista.
    3. Be användaren om ett "frö" för slumpgeneratorn: "Give a seed for random:\n"
    4. Använd fröet
    5. Slumpgeneratorn hämtar ett slumpmässigt ord som ska gissas (word_to_guess). Använd random-modulens funktion choice.
Då du testar programmet, kom ihåg att samma frö ger alltid samma ord. Om du vill att ordet ska vara annorlunda varje gång du kör programmet, lämna seed-funktionen utan parameter. Då använder Python tiden som frö och ordet byts varje gång.

Kom dock ihåg att använda fröet som användaren ger då du lämnar in din kod, annars fungerar inte testningen.

Inlämning

Lämna in hanging_man.py i Goblin.