T-106.1210 Ohjelmoinnin peruskurssi, osa 1

Kierros 7, tehtävä 2

Taso ja pistearvo:C 80
Lyhyesti:Luodaan graafinen käyttöliittymä ohjelmaan, jolla voi tuottaa hauskahkoa sattumanvaraista "pupputekstiä".
Mitä opitaan:Graafisen käyttöliittymän laatimista.
Toteuttamisen vapaus:Keskitasoa. Ohjelman rakenteen isot linjat ja ratkaistava ongelma on ennalta määrätty tarkasti, mutta ongelman ratkaisutavan voi ja pitääkin päättää itse.
Realistisuus:Korkea. Graafisen käyttöliittymän laatiminen on sovellusohjelmoinnin perusasioita.
Haastavuus:Helpohko. Grafiikkakirjaston avulla tällaisen yksinkertaisen GUI:n laatiminen ei ole kovin vaikeaa, varsinkaan kun käytössä on seikkaperäinen dokumentaatio ja esimerkkejä.
Työläys:Keskitasoa. Vaikka GUI:n tekeminen ei ole kovin vaikeaa, se vaatii kuitenkin perehtymistä. Useimmat selvinnevät kuitenkin tästä tehtävästä alle kolmessa tunnissa.

Tehtävänanto

RandomText-sovellusohjelma on epätäydellinen. Pakkaukseen randomtext on kyllä toteutettu luokka, joka osaa hoitaa tämän höpöohjelman päätehtävän eli tuottaa annetusta syötteestä uudenlaista, sattumanvaraista tekstiä. Ohjelmalta puuttuu kuitenkin kunnon käyttöliittymä. Tehtävänne on laatia RandomText-sovellukselle GUI eli graafinen käyttöliittymä annetun Epydoc-dokumentaation mukaisesti tiedostoon generator_GUI.py.

Palauttaminen

Palauttakaa käyttöliittymän koodi Gobliniin.

Ohjeita ja vinkkejä

Kuvia käyttöliittymästä

Laatimanne GUI:n pitäisi näyttää jotakuinkin tältä. Komponenttien täsmälliset koot pikseleissä eivät ole oleellisia, mutta ikkunassa pitää olla oikeantyyppiset komponentit asemoituina tähän tapaan vierekkäin ja allekkain.

Alkunäkymä:

Muutaman hetken päästä Randomize!-nappulan painalluksesta: