T-106.1210 Ohjelmoinnin peruskurssi, osa 1

Kierros 7, tehtävä 3

Taso ja pistearvo:B 240
Lyhyesti:Toteutetaan kokonaan itse autoja kuvaava luokka simulaattoriohjelmaan.
Mitä opitaan:Kirjoittamaan luokan koodi kokonaan itse, käyttämään toisiin olioihin viittaavia ilmentymämuuttujia, hyödyntämään kokoaja-muuttujaroolia, toteuttamaan aavistuksen aiempaa mutkikkaampia metodeita.
Toteuttamisen vapaus:Keskitasoa. Ohjelman rakenteen isot linjat ja ratkaistava ongelma on ennalta määrätty tarkasti, mutta ongelman ratkaisutavan voi ja pitääkin päättää itse.
Realistisuus:Työskentelytavan osalta korkea. Tässä pyritään luomaan spesifikaation mukaisesti toimiva luokka, mikä on tyypillinen oikeankin elämän ohjelmointitehtävä. CarSim-ohjelma tosin on vain kurssikäyttöön laadittu "leluesimerkki".
Haastavuus:Korkea. Ennen tätä kurssia ohjelmoineille tämä(kin) tehtävä on helppo, mutta aloittelijoille kokonaisen uuden luokan kirjoittaminen tyhjästä ensimmäistä kertaa on varsin haastavaa.
Työläys:Korkea. Kirjoitettavan koodin määrä ei sinänsä ole valtava ja rutinoituneempi ohjelmoija suoriutuukin tästä vauhdilla. Kuitenkin aloittelijoiden kannattaa varata pähkäilyyn, kokeiluun ja koodaamiseen runsaasti aikaa. Useimmilla menee tähän tehtävään 3-5 tuntia.

Tehtävänanto

Autosimulaattoriohjelma CarSim ei ole valmis. Siihen on kyllä tehty GUI (graafinen käyttöliittymä) ja valmiina on myös luokka Location autojen ja paikkojen sijaintien kuvaamiseen. Kuitenkin ohjelman ydin eli autoja kuvaava Car-luokka on vielä tekemättä.

Tehtävänne on toteuttaa luokka Car siten, että se toimii annetun Epydoc-dokumentaation mukaisesti.

Palauttaminen

Palauttakaa tiedosto car.py Gobliniin.

Ohjeita ja vinkkejä