Tik-110.350 Tietokoneverkot 14.5.1998
Muista laittaa jokaiseen tenttipaperiin nimesi, opiskelijanumerosi ja osastosi!
Maksimipistemäärä 48. Huomaa että kaikki kysymykset eivät ole samanarvoisia.
b) Mainise kolme IPv6:n merkittävää eroa verrattuna IPv4:ään? (3 pistettä)
c) Mitä IPv6:n käyttöönotto merkitsee Internetille ja mitä ongelmia siihen liittyy? Miten siirtyminen IPv6:n voidaan käytännössä toteuttaa? (3 pistettä)
b) Miksi dynaamista IP-osoitteiden allokointia tarvitaan? Mainitse pari esimerkkiä tapauksista, joissa tästä on hyötyä. (3 pistettä)
c) Mitä ongelmia dynaamiseen osoitteiden allokointiin liittyy? (3 pistettä)
Selitä lyhyesti seuraavien IP-osoitteiden merkitys. Kerro myös mitkä osoitteista voivat esiintyä vain lähdeosoitteina ja mitkä vain kohdeosoitteina. Esimerkiksi: "13.1.2.3" = A-luokan verkon "13" kone "1.2.3". Voi olla sekä lähde- että kohdeosoite.
Arvioi Internetin merkitystä yhteiskunnalle, elinkeinoelämälle ja yksityisille kansalaisille nyt ja tulevaisuudessa.
Mitä teknisiä haasteita ja mahdollisia ratkaisuja näet?
Mitä uhkia ja mahdollisuuksia Internetin kaupallistuminen tuo tullessaan?
Mitkä ovat mielestäsi suurimmat poliittiset uhat Internetille?
Esitä yhdellä kappaleella (max. 10 riviä) tiivistetty visiosi Internetistä v. 2010.
Harjoitusten periaate on ollut seuraava: ilmoitusasiat toistetaan, uudet tehtävät esitellään ja vanhoihin esitetään mallivastaukset. Tarkoituksena on ollut, että luennoilla saadaan näkemys aihepiiriin ja ymmärrystä syvennetään käytännöllisemmillä kotitehtävillä.
a) Kävitkö harjoituksissa? Miksi kävit tai miksi et käynyt? Mitä haluaisit lisää harjoituksiin, jotta kävisit niissä ja/tai ne olisivat mielekkäämmät? (1 piste)
b) Pitäisikö harjoituksiin sisällyttää opetusosuus liittyen seuraavan tehtävään ja/tai lisäesimerkkejä edellisessä tehtävässä opituista asioista. (1 piste)
c) Tulisiko osa harjoituksista pitää Maarintalolla tai yleensä päätteen ääressä opetellen kotitehtävissä tarvittavia työkaluja tai aiheita? Tulisiko näiden harjoitusten olla pakollisia? (1 piste)
d) Mitä kurssin aihetta sivuavia työkaluja olet käyttänyt ja todennut hyödyllisiksi? Kannattaisiko ne sisällyttää kurssin kotitehtäviin? (1 piste)
e) Haluaisitko harjoituksiin jotain uutta sisältöä? Mikä tämä uusi sisältö olisi? Keksitkö joitain kotitehtäväaiheita, jotka sinusta ohitettiin täysin ja jotka mielestäsi kuuluisivat oleellisena osana kurssiin. (2 pistettä)