Tietoliikenneohjelmistojen ja multimedian laboratorioTietokoneverkot

Tentti maaliskuussa 1998

Tik-110.350 Tietokoneverkot 23.3.1998

Muista laittaa jokaiseen tenttipaperiin nimesi, opiskelijanumerosi ja osastosi!

1. Sub- ja supernet (8 pistettä)

a) Sinulla on yksi B-luokan verkko, mutta viisi eri fyysistä verkkoa. Miten toteutat osoitteiden jaon näiden verkkojen kesken? (2 pistettä)

b) Sinulla on neljä C-luokkaa ja haluat käyttää niitä yhden organisaation osoitteistukseen. Miten toimit ja mitä käytät? (2 pistettä)

c) Miten hoidetaan subnetin netmask ja kuinka onnistuu broadcast subnet-verkkoihin? (2 pistettä)

d) Kirjoita auki ja selitä seuraavat termit (1 piste per termi)

2. ARP (8 pistettä)

a) Kirjoita ARP-lyhenne auki. (1 piste)

b) Minkä tyyppisissä verkkoissa ARP:tä käytetään? (1 piste)

c) Mikä ARP on, mitä se tekee? (2 pistettä)

d) Miksi ARP:tä tarvitaan? (2 pistettä)

e) Kerro ARP:n turvallisuudesta. (2 pistettä)

3. Fragmentointi (8 pistettä)

    0                   1                   2                   3
    0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1 2 3 4 5 6 7 8 9 0 1
   +-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
   |Version|  IHL  |Type of Service|          Total Length         |
   +-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
   |         Identification        |0|D|M|      Fragment Offset    |
   +-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
   |  Time to Live |    Protocol   |      Header Checksum          |
   +-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
   |                       Source Address                          |
   +-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
   |                    Destination Address                        |
   +-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+
   |                    Options                    |    Padding    |
   +-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+-+

a) Mitä yllä olevan kehysrakenteen kentistä käytetään fragmentointiin? (1 piste)

b) Mihin näitä kenttiä fragmentoinnissa käytetään ja miten? (3 pistettä)

c) Fragmentointi on erään protokollan yksi kahdesta päätehtävästä. Mikä tämä protokolla on? (1 piste)

d) Kirjoita auki ja selitä seuraavat lyhenteet (1 piste per lyhenne)

4. ICMP (8 pistettä)

a) Mikä on ICMP? Miten sitä käytetään? (2 pistettä)

b) Mainitse kolme erityyppistä ICMP-viestiä ja kerro mihin niitä käytetään. (3 pistettä)

c) Anna työkalun nimi, joka pohjautuu ICMP-viesteihin. Kerro kyseisenå työkalun toiminta, miten se käyttää ICMP-viestejä hyväkseen? (3 pistettä)

5. Tiedotus kurssilla (5 pistettä)

Yksi tärkein osa minkä tahansa kurssin organisointia on tiedotus. Tiedotusta tarvitaan, kun ilmoitetaan kurssin tavallisista asioista kuten tehtävistä, tuloksista ja tenteistä. Sitä tarvitaan myös, kun tapahtuu jotain erikoista ja hommat eivät toimi. Tiedotuksella pyritään saattamaan ajan tasalle kaikki siitä, mitä on tapahtunut ja miten toimitaan tämän seurauksena.

Kerro, miten tiedotusta voidaan tällä kurssilla parantaa. Mitä epäkohtia on ollut ja mikä olisi ratkaisu, miten ne saataisiin korjattua? Onko nykyinen tulosten tiedostussysteemi hankala? Miten tulokset pitäisi ehdottomasti ilmoittaa, miten niitä ehdottomasti *ei* pitäisi ilmoittaa. Kerro myös uusista ideoista, miten kaikkein varmimmin tavoitetaan kaikki kurssin opiskelijat mahdollisimman nopeasti.

**********************************