TML / Opinnot / T-110.2100

Lisäohjeita kotitehtävien tekoon

Näissä ohjeissa väännetään rautalangasta joitain aiempina vuosina vaikeiksi osoittautuneita asioita. Varsinaiset kotitehtäväohjeet ovat omalla sivullaan. Ne on myös syytä lukea. Lisäksi kannattaa lukea myös muut TML:n ohjeet.

Tehtävävastauksen formaatti

Mikäli toisin ei ohjeisteta, palautetaan tehtävät sähköpostitse palautusohjeen mukaan. Huomatkaa korkeintaan 80 merkin mittaiset rivit. Huomatkaa edelleen, että esimerkiksi Webmail ja monet sähköpostiohjelmat voivat käyttää oletusarvoisesti lyhyempiä rivejä sotkien siten sinänsä muuten oikein tehdyn rivityksen. Mikäli olet epävarma, kannattaa käyttää korkeintaan 70 merkin mittaisia rivejä.

Paras tapa tarkistaa lähettämänsä vastauksen oikeellisuus on katsoa sitä sent-mail-kansiosta Pinellä tai muulla yksinkertaisella (tekstipohjaisella) sähköpostiohjelmalla. Voit myös lähettää vastauksen itsellesi kopiona. Pinellä on myös erittäin kätevä varmistaa, että vastaus tulee alun perin lähetettyä oikein rivitettynä:

  1. Kirjoita vastauksesi suosikkitekstieditorillasi
  2. Avaa SSH-ikkuna (Windowsissa) tai xterm tai vastaava (Unixissa)
  3. Käynnistä Pine ja valitse Setup ja Config
  4. Etsi asetus "composer-wrap-column"
  5. Levitä ikkuna asetuksessa mainitun merkkimäärän levyiseksi. Voit myös halutessasi muuttaa merkkimäärää (70-74 on yleisesti ottaen hyvä idea)
  6. Poistu asetuksista ja valitse compose
  7. Kopioi vastauksesi Pineen. Unixissa tämän voi tehdä keskimmäisellä hiiren napilla
  8. Tarkista, että vastauksesi kopioitui ja rivittyi kauniisti. Mikäli rivitys rikkoontui, voit painaa CTRL-J kunkin kappaleen kohdalla, jolloin Pine rivittää ne uudelleen.
  9. Tarkista, että olet kirjoittanut palautusosoitteen ja kierroksen numeron oikein
  10. Lähetä vastauksesi

Sopiva muotoilu vastaukselle on selkeä ja helppolukuinen. Esimerkiksi seuraava:

1a. Tämä on vastaus kysymykseen.

1b. Tässä vastaus seuraavaan kysymykseen.

2a. Vastaus tämäkin.

Voit myös halutessasi sisällyttää mukaan kysymykset:

1. TCP/IP

a. Selitä lyhyesti IP-osoitteen merkitys.

Tämä on vastaus kysymykseen.

b. Mihin porttinumeroa tarvitaan?

Tässä vastaus seuraavaan kysymykseen.

2. WLAN

a. Selitä, mitä tarkoitetaan hidden station -ongelmalla.

Vastaus tämäkin.

Vastauksen muotoilu ei ole kovin tarkkaa, eikä huonosta muotoilusta yleensä vähennetä pisteitä. Selkeästi erotellut vastaukset on kuitenkin nopeampi tarkistaa ja myös opiskelijan itsensä helpompi tarkistaa ennen palautusta. Muutama ylimääräinen rivinvaihto ei maksa mitään.

Vastauksen kieli

Pyri kirjoittamaan hyvää kieltä. Teekkari joutuu opinnoissaan kirjoittamaan monia pieniä ja suurempia tekstejä. Myös diplomi-insinööri joutuu työssään todennäköisesti kirjoittamaan erilaisia tekstejä. Kannattaa opetella ainakin helpoimmat alkukirjain-, yhdyssana- ja pilkkusäännöt. Vakavastiotettavan ja luotettavan vaikutelman tekeminen on vaikeaa, mikäli oikeinkirjoitus ei suju.

Vastausten sisältö

Lyhyesti: vastaa kaikkiin kysymyksiin ja perustele vastauksesi.

Rautalangasta: Monesti tehtävien kysymykset ovat moniosaisia. Käykäämme läpi todellinen esimerkki nyttemmin edesmenneeltä tietoliikennearkkitehtuurien kurssilta:

1. GSM: Handover/roaming (6 pistettä)

Tavoite: ymmärtää joitain GSM-verkon perustoiminnoista.

  1. Selitä termit handover ja roaming. Miten ne liittyvät toisiinsa vai liittyvätkö mitenkään?

Hyvässä vastauksessa pitää tietenkin olla selitykset termeille handover ja roaming. Lisäksi tulee vastata viimeisen virkkeen kysymykseen. Noin kolmannekselta opiskelijoista selvä vastaus kuitenkin puuttui. Osalta vastanneista taas puuttui perustelu. Perustelu on erityisesti kyseisessä tehtävässä tärkeää, koska siitä riippuen vastaus voi olla "kyllä", "ei" tai "se vähän riippuu".

Muista siis aina perustella vastauksesi, ellei erikseen mainita, että perustelua ei tarvita. Perustelusta pitäisi ilmetä, että olet oikeasti ymmärtänyt kysytyn asian.

Hyvä (joskin hiukan tiivis) vastaus voisi olla esimerkiksi seuraavanlainen:

1.

a. Handover tarkoittaa tukiasemanvaihtoa. Roaming tarkoittaa matkapuhelimen toimintaa vieraan operaattorin verkossa. [Jokin seuraavista lopuista] Ne liittyvät toisiinsa, koska molemmissa on kyse liikkuvuuden hallinnasta / Ne eivät liity toisiinsa, koska handover liittyy suoraan liikkumiseen, roaming taas yleisesti toimimiseen vieraassa verkossa / Tietyssä mielessä ne liittyvät toisiinsa, koska molemmissa on kyse liikkuvuuden hallinnasta. Handover on kuitenkin seurausta aktiivisesta liikkumisesta, roaming on vain toimimista vieraassa verkossa.

Vastatessa ei myöskään saa unohtaa tehtävän ja koko kotitehtäväkierroksen kontekstia. Esimerkkitehtävässä on kysymys nimenomaan GSM:stä. Moni kuitenkin haki vastausta myös muista matkapuhelintekniikoista.

Lähteiden käyttö

Muut kuin annetut lähteet tulisi merkitä selvästi (luentokalvoja ja kurssikirjaa ei ole pakko mainita). Vaikka ei merkitsisikään lähdeviitteitä tekstin sekaan, pitäisi silti jokaisen tehtävän lopussa olla lista käytetyistä kirjoista, webbisivuista ynnä muista. Ohjeita lähteiden käyttöön ja lähdeluettelon tekoon on omalla sivullaan

Suoria lainauksia ei kurssilla arvosteta. Lainaukset eivät kerro oppimisesta juuri mitään, vain kyvystä kopioida asiaan liittyvää tekstiä. Yleisesti ottaen voi olettaa, että tehtävää tarkistava assari hyppää lainausten yli ja arvostelee vain opiskelijan itsensä kirjoittamat kohdat. Jos kuitenkin esimerkiksi tyylillisestä syystä haluaisit sisällyttää vastaukseen lainauksen, muista merkitä se lainausmerkeillä ja mainitse ehdottomasti lähde. Lainaaminen merkitsemättä tai viittaamatta on plagiointia.

Älä siis käytä suoria lainauksia vastauksessasi. Jos kuitenkin käytät, merkitse ne selvästi ja kerro lähteesi.

Wikipediasta on viime vuosina kehittynyt monipuolinen tietosanakirja ja suosittu tiedon lähde monelle opiskelijalle. Wikipediaa, kuten mitä tahansa tietosanakirjaa käytettäessä, pitää kuitenkin muistaa, että useimmat selitykset ovat varsin yksinkertaisia ja yleisluontoisia, monet suorastaan harhaanjohtavia tai jopa vääriä. Wikipedian käyttäminen ainoana lähteenä on usein havaittu huonoksi ideaksi.

Tämän sivun sisällöstä vastaavat kurssin assistentit,kurssin uutisryhmä: opinnot.tik.joti
Sivun sisältöä on viimeksi päivitetty 30.1.2006.
URL: http://www.tml.hut.fi/Opinnot/T-110.2100/2006/Tehtavat/rautalankaa.html

Valid XHTML 1.0! Valid CSS!