Ohjelmoinnin peruskurssi Y2, kurssimateriaali

6.1. PyQt-käyttöliittymäohjelmointi

«  6. Kierros 6 (ei DL:ää)   ::   Etusivulle   ::   Projekti  »

6.1. PyQt-käyttöliittymäohjelmointi

Useissa projektiaiheissa on tarkoitus laatia graafinen käyttöliittymä ohjelmalle. Pythonilla graafisen käyttöliittymän ohjelmointiin hyvä vaihtoehto on PyQt, joka perustuu Qt-kehitysympäristöön. Muitakin mahdollisuuksia graafisten käyttöliittymien laatimiseen on; Pythonin mukana tulee tkinter, joka on Python rajapinta Tcl/Tk -käyttöliittymäkirjastoon. Tcl/Tk:ta pidetään kuitenkin vanhanaikaisena ja sillä tehtyjä käyttöliittymiä rumina. Muita graafisia ympäristöjä kuvataan esimerkiksi sivuilla https://wiki.python.org/moin/GuiProgramming ja http://docs.python-guide.org/en/latest/scenarios/gui/.

PyQt:n käyttöönotto

Ennen asennusta sinun kannattaa tutustua alla mainittuihin dokumentteihin ja päättää, käytätkö PyQt:n versiota 4 vai 5. Asennusohjeet ovat sivulla Python3asennusohjeet.html.

Kerro havaitsemistasi ongelmista!

Näitä ohjeita ei ole testattu kaikilla mahdollisilla kokoonpanoilla. Jos ongelmia tulee, laita viestiä Piazzaan.

PyQt:n opettelu

PyQt:stä on käytössä kaksi versiota PyQt4 ja PyQt5. PyQt5:een tutustuminen tapahtuu helpoiten seuraavien lähteiden avulla:

Koulun koneille on valmiiksi asennettu versio neljä, jonka dokumentaatio vastaavasti on:

PyQt perustuu siis Qt-kehitysympäristöön, joka on dokumentoitu paremmin kuin PyQt. Qt:n dokumentaatio perustuu C++ -kieleen eikä Pythoniin, joten sitä ei voi suoraan noudattaa, mutta käyttöliittymäkomponenttien toiminta saattaa selvitä paremmin Qt:n dokumentaatiosta. Ks.

«  6. Kierros 6 (ei DL:ää)   ::   Etusivulle   ::   Projekti  »