[opeverkosto] Reflektori 2010, CFP

Kirjoittajan mukaan: Ari Korhonen <archie_at_cs.hut.fi>
Päiväyksen mukaan: Wed, 24 Mar 2010 14:23:11 +0200

ReflekTori 2010

9.-10.12.2010, Espoo, Otaniemi

   Call for Papers

Mikä on ReflekTori?

Järjestyksessään kolmas ReflekTori kutsuu koolle tekniikan alan
opetuksen käytännön toteuttajia, alan opiskelijoita, opetuksen tuki-
ja kehittäjätahoja sekä tutkijoita. Tule mukaan rakentamaan ReflekTori
2010 symposiumia lähettämällä omia näkemyksiäsi opetuksen
ajankohtaisista aiheista, kuvauksia käytännön opetuskokeiluista ja
toteutuksista tai tieteellisesti tutkittua ja testattua tietoa
tekniikan alan opetukseen liittyen.

Symposiumin järjestää OTE - opintojen tukeminen ja opetuksen
kehittäminen opintopolun eri vaiheissa teemanaan opintopolku.
Tekniikan alan asiantuntijan on hallittava tulevaisuudessa yhä
monipuolisempia taitoja. Miten vastaamme osaamishaasteisiin ja tuemme
tekniikan alan asiantuntijaksi kasvamista tavoitteellisten
opintoaikojen puitteissa? Toimivat ohjauskäytännöt,
opintokokonaisuuksien suunnittelu ja johtaminen, joustavan opiskelun
mallit ja monenlaisia oppijoita tukevat opetusmenetelmät ovat sujuvan
opintopolun mahdollistajia. Jakamalla toimivia käytäntöjä ja tutkittua
tietoa voimme yhdessä ratkoa koulutuksen haasteita.

ReflekTori 2010 tekniikan opetuksen symposium järjestetään Espoon
Otaniemessä 9. - 10. joulukuuta 2010. Symposiumin järjestävää OTE-
hanketta rahoittavat Euroopan sosiaalirahasto ja Pohjois-Pohjanmaan
ELY-keskus.

Pääteemat

Seuraavat aihealueet ovat lähtökohtana ReflekTori 2010:n Call for
Papers -kutsussa, mutta symposium ei rajoitu ainoastaan niihin.
Tekniikan alan opetukseen ja oppimisen liittyvät kysymykset ovat
oleellisia, ja tarjottavat kirjoitukset voivat sisältää muitakin
teemoja.

· Opintojen alkuvaiheen ohjauksen kehittäminen

· Lopputyön ohjaus

· Koulutusohjelmien kehittäminen ja pullonkaulojen tunnistaminen

· Osaamisperustainen opetussuunnittelu ja osaamistavoitteiden
kuvaus

· Opiskelutaitojen opetuksen integroiminen substanssiopetukseen

· Valtakunnalliset toimintatavat opiskelussa yli
maantieteellisten rajojen

· Tutkintojen loppuun saattaminen joustavammin työn ohessa

· Tieto- ja viestintätekniikan käyttö

· Erilaisten oppijoiden huomioiminen

· Opetusmenetelmien kehittäminen ja oppimisen arviointi

· Insinöörietiikka ja sen opetus

· Tekniikan alan opettajien ammatti-identiteetti

Esitysehdotusten kategoriat

Tutkittua tietoa opetuksesta (Research paper)

Korkeatasoinen ja täysimittainen julkaisematon artikkeli, joka
olennaisilta osiltaan liittyy symposiumin teemaan eli tekniikan alan
opetukseen. Esityksen tulee rakentua uusille tuloksille ja kyseisen
tutkimuksen tulee perustua käytettyjen tutkimusmenetelmien ja
aineistosta tehtyjen tulkintojen osalta vankalle teoreettiselle
pohjalle. Tutkimusesityksen pituus symposiumissa: 25 minuuttia esitys
+ 10 minuuttia keskusteluaikaa yleisön kanssa.

Tutkimusesitykset arvioi (referee-käytäntö) tätä varten erikseen
muodostettu kansainvälinen ohjelmatoimikunta. Tutkimusesitykset
arvioidaan ensisijaisesti niiden merkittävyyden ja tutkimuksen
laadukkuuden kriteerein.

Tutkimusesityksen pituus on enintään 8 sivua. Tutkimusesitys
kirjoitetaan englanninkielellä ja symposiumin ohjelmaan hyväksytyt
esitykset pidetään englanniksi.

Opetuksen käytännöt (Practice paper)

Kokemuksiin, opetuskokeiluihin ja hyviin käytäntöihin pohjautuva
esitys. Esityksen tulee mielellään sisältää uusia, mielenkiintoisia
ajatuksia, havaintoja ja pohdintoja esityksen sisällön (esim. tietyn
toteutuksen) eduista ja haitoista, onnistumisista ja sudenkuopista
käytännön tasolla. Opetuksen käytännöt -esityksen pituus
symposiumissa: 15 minuuttia esitys + 20 minuuttia keskusteluaikaa
yleisön kanssa.

Opetuksen käytännöt -paperin pituus on enintään 2 sivua sisältäen
kootusti esityksen keskeiset pääkohdat. Sen lisäksi pyydetään
lähettämään lyhyt tiivistelmä ja kuvaus työskentelymenetelmistä,
joilla yleisö aktivoidaan osallistumaan keskusteluun. Opetuksen
käytännöt -paperi voidaan kirjoittaa suomen tai englannin kielellä.
Kirjoituskielen valinnan oletetaan ilmaisevan, että myös itse esitys
symposiumin ohjelmassa pidetään kyseisellä kielellä.

Opetuksen käytännöt -paperit ja työskentelymenetelmät arvioi ja
valitsee symposiumin suunnittelutoimikunta.

Työpaja (Workshop paper)

Työpajaesityksessä kuvataan ne uudet ideat, teemat, havainnot tai
kysymykset, joiden pohjalta kirjoittajat (työpajan vetäjät) haluavat
työpajassa keskustella ja joita siellä on tarkoitus kehitellä yhdessä
eteenpäin. Esimerkkejä mahdolliseksi työpajan aiheeksi ovat muun
muassa oppimisen uudet arviointitavat, tieteenalat ylittävä yhteistyö
tai tekniikan alan koulutuksen linjaukset. Työpaja voidaan suunnitella
joko 1 h 45 min tai 3,5 h (välissä kahvitauko) mittaiseksi.

Esityksen (laaja abstrakti) pituus on enintään kaksi sivua ja siinä
tulee kuvata käsiteltävän aiheen merkitys sekä alustava aikataulu
työpajan toteutusvaiheista käytännössä. Siitä tulee käydä ilmi
työpajan tavoitteet, kenelle työpaja on suunnattu ja mahdollinen
rajoitettu osallistujamäärä sekä työpajan oletetut tai toivotut
tulokset ja johtopäätökset.

Työpajaesitys voidaan kirjoittaa suomen tai englannin kielellä.
Kirjoituskielen valinta oletetaan ilmaisevan, että myös itse työpaja
symposiumin ohjelmassa pidetään kyseisellä kielellä.

Työpajaehdotukset arvioi ja valitsee symposiumin suunnittelutoimikunta.

Tärkeät päivämäärät

Call for Papers päättyy: 24. toukokuuta
Ilmoitus hyväksymisestä: 11. heinäkuuta

Valmiit esityspaperit: 31. elokuuta

ReflekTori 2010 symposium: 9.- 10. joulukuuta

Esitysten kirjoitustekniset suositukset

Kaikki ReflekToriin hyväksytyt esitykset tulevat tapahtumassa
jaettavaan symposiumjulkaisuun ja sen verkkoversioon. Esityspaperin
lisäksi tulee toimittaa lyhyt tiivistelmä, jota käytetään
ilmoittautumisen yhteydessä kun yleisö valitsee mihin rinnakkaisista
sessioista aikovat osallistua. Valmiiden esitysten kirjoitustekniset
suositukset ja lähetysohjeet julkaistaan huhtikuussa 2010 symposiumin
verkkosivuilla.

ReflekTori 2010 symposiumin suunnittelutoimikunta

· Outi Huvinen (pj), projektipäällikkö, TKK Dipoli

· Marita Aho, asiantuntija, Elinkeinoelämän keskusliitto

· Maarit Jääskeläinen, opettajakoulutusjohtaja, Tampereen
ammattikorkeakoulu

· Ari Korhonen, Aalto-yliopisto tietotekniikan laitos

· Elina Kuusela, koulutussuunnittelija, Aalto-yliopiston
teknillinen korkeakoulu

· Hannamaria Lindgren, osastosihteeri, Aalto-yliopiston
teknillisen korkeakoulun opetuksen ja opiskelun tuki

· Ida Mielityinen, asiamies, Tekniikan akateemisten liitto TEK

· Eeva Myller, koordinaattori, TKK Dipoli

· Janne Peltola, hallituksen jäsen, Aalto-yliopiston
ylioppilaskunta

· Hannu Saarikangas, johtaja, Uusi Insinööriliitto

· Carina Savander-Ranne, lehtori, Metropolia

· Anu Yanar, Aalto-yliopisto Design Factory

Ohjelmatoimikunta

· Ari Korhonen (pj), (IEEE Nordic Education Chapter) Aalto
University School of Science and Technology, Finland

· Anders Berglund, (CeTUSS) Uppsala University, Sweden

· Trond Clausen, (IEEE Nordic Education Chapter) Telemark
University College, Norway

· Mats Daniels, (IEEE Nordic Education Chapter, CeTUSS) Uppsala
University, Sweden

· Arne Gjengedal, University of Tromsø, Norway

· John Håkon, University of Stavanger School of Science and
Technology, Norway

· Åke Ingerman, University of Gothenburg, Sweden

· Juha Jaako, University of Oulu, Finland

· Anna-Kaarina Kairamo, Aalto University Lifelong Learning
Institute Dipoli, Finland

· Asko Karjalainen, Oulu University of Applied Sciences, Finland

· Päivi Kinnunen, University of California, San Diego, USA

· Arnold Pears, (IEEE Nordic Education Chapter, CeTUSS) Uppsala
University, Sweden

· Ari Sihvola, Aalto University School of Science and Technology,
Finland

Lisätietoa

Koordinaattori Eeva Myller (reflektori2010(a)dipoli.tkk.fi)

OTE-hankkeen kotisivu: http://www.otetekniikka.fi/

Ohjelmatoimikunnan puheenjohtaja Ari Korhonen (archie(a)cs.hut.fi)

Symposiumin kotisivu: http://opetuki2.tkk.fi/reflektori/

---
Ari archie Korhonen (Email: Ari.Korhonen_at_tkk.fi)
Tel: +358-44-519 6948 (mobile); +358-9-470 23387 (work)
http://www.hut.fi/u/archie/
Received on 2010-03-24 klo 15.18 EET

Tämän arkiston loi hypermail 2.2.0 : 2010-03-24 klo 15.18 EET